اسکار 2022؛ آیا داستان وست ساید دیزنی را به آرزوی دیرینه اش می رساند؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، با توجه به اینکه دیزنی همواره فاتح باکس آفیس ها بوده است، آیا بالاخره زنگ طلایی اسکار برترین فیلم برایش به صدا در خواهد آمد؟ داستان وست ساید فیلم موزیکال سال جاری دیزنی که در باکس آفیس هم تا حدودی پیروز بوده، دوستداران این کمپانی محبوب و با سابقه را برای اسکار برترین فیلم امیدوار نموده است. در این مطلب با نگاهی به تاریخ حضور دیزنی در اسکار، به این سؤال پاسخ خواهیم داد که آیا بالاخره این کمپانی به آرزوی دیرینه اش دست خواهد یافت یا خیر.

اسکار 2022؛ آیا داستان وست ساید دیزنی را به آرزوی دیرینه اش می رساند؟

استودیوی 98 ساله دیزنی با آنکه نشان برتر اکران های پیروز را بر پیشانی دارد، هرگز در اسکار پیروز به بردن جایزه برترین فیلم نشده است. البته ضروری است یک نکته در این باره گوشزد گردد. در سال 1993 دیزنی کمپانی میراماکس را در یک معامله 60 میلیون دلاری، به عنوان یک عاملیت فروش مستقل تا سال 2010 خریداری کرد. در آن موقع فیلم های بیمار انگلیسی (The English Patient)، شکسپیر عاشق (Shakespeare in Love)، اقتباس موزیکال راب مارشال شیکاگو (Chicago) و جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men) جایزه اصلی را به خانه بردند. بعد از آن وقتی کمپانی فاکس، که در سال 2019 به طور کامل به این مجموعه اضافه شد، دیزنی صاحب استودیوی مستقل سرچلایت شد که سال پیش با فیلم نومالند (Nomadland) پیروز به دریافت اسکار برترین فیلم شد.

بازسازی فیلم برنده جایزه داستان وست ساید که به وسیله استیون اسپیلبرگ کارگردانی شده است، کاملا آمادگی و زمینه این را دارد که در فصل اسکار پیروز ظاهر گردد و سردمدار جوایز باشد. هرچند که این فیلم تحت عنوان کمانی قرن بیستم (فاکس قرن بیستم) ارائه شده است، که متعلق به دیزنی است. وقتی کمپین جوایز به رهبری دیزنی انجام گردد، اگر فیلم بتواند جایزه ای به خود اختصاص دهد، تفاوت زیادی با پیروزیت های میراماکس در دهه های 90 و 2000 نخواهد داشت.

در طول سال ها دیزنی دژ مستحکمی از انواع طبقه بندی های سینمایی و تلویزیونی مانند فیلم های بلند انیمیشنی ساخته است، که به وسیله استودیوی پیکسار با فیلم هایی چون شگفت انگیزها، وال-ای و داستان اسباب بازی که 18 جایزه اسکار را از آن خود کرد.

با توجه به تعصب آموزشگاه در ژانر و علاقه آن ها به درام و زندگینامه، بردن اسکار برترین فیلم نباید خیلی برای این استودیوی خانواده پسند غافلگیر نماینده باشد. اما آموزشگاه قبلا خانواده پسندتر بود. موزیکال ها، اگرچه اکنون تقریبا کمیاب هستند، اما در دهه های 50 و 60 در این صنعت بسیار محبوب بودند. از آن موقع، اسکار موضوعات تیره تر و مرتبط تر از نظر اجتماعی مانند 12 سال بردگی (12 Years a Slave) (2013)، اسپات لایت (Spotlight) (2015) و مهتاب (Moonlight) (2016) را ترجیح می دهد.

با این حال، با رشد تعداد رأی دهندگان، آیا اسکار می تواند جایزه اصلی را به یک فیلم دیزنی بدهد؟

تنها فیلم لایو اکشن به یاد ماندنی با لوگوی دیزنی در سال 2021، کروئلا (Cruella) ساخته کریگ گیلسپی است که در برترین حالت امیدوار است جایزه لباس یا گریم را به خانه ببرد.

دیزنی با دیو و دلبر (Beauty and the Beast) در سال 1991 تاریخ ساز شد، که اولین فیلم انیمیشنی بود که نامزد برترین فیلم شد. اما آموزشگاه در سال 2001 یک دسته بندی برای انیمیشن بلند ایجاد کرد که بعید به نظر می رسد که یک فیلم انیمیشن دیزنی بتواند جایزه بزرگ را بگیرد. دسته انیمیشن جایی است که احتمالا دو جواهر سال جاری استودیو دیزنی، رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon) و افسون (Encanto) با هم رقابت خواهند کرد.

بیوه سیاه (Black Widow)، جاودانگان (Eternals) و شانگ چی و افسانه ده حلقه (hang-Chi and the Legend of the Ten Rings) استودیوی مارول احتمالا سال جاری در این رقابت حضور خواهند داشت. اما اگر عایدی میلیارد دلاری مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) توجهات زیادی را به خود جلب کند، برای دیزنی به حساب نمی آید، زیرا سونی پیکچرز حقوق این شخصیت تارتَن را در اختیار دارد. شاید دنباله های طولانی مدت و مورد انتظار آواتار (Avatar) جیمز کامرون این امید را به وجود آورد که راه های ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King) را دنبال نمایند، اگرچه نمونه های قبلی هم زیر لوگوی استودیو قرن بیستم قرار دارند.

من معتقدم که در طول عمرمان شاهد بعضی از شاهکارهای تاریخی در اسکار خواهیم بود، مانند نامزد شدن یک مستند در دسته برتر یا یک انیمیشن بلند که به معتبرترین افتخارات شب جوایز دست پیدا می نماید. اگر هر استودیویی بتواند این کار را انجام دهد، دیزنی هم می تواند و تنها سال جاری هم این اتفاق نمی افتد.

منبع: variety

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1315

به "اسکار 2022؛ آیا داستان وست ساید دیزنی را به آرزوی دیرینه اش می رساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکار 2022؛ آیا داستان وست ساید دیزنی را به آرزوی دیرینه اش می رساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید