آنچه درباره غذا خوردن نمی دانستید

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، همان طور که ادب برای خودش آدابی دارد، غذا خوردن هم دارای آدابی است؛ آدابی که در هیاهوی زندگی شهری و سرعت حرکت متروها آن را گم نموده ایم. اغلب فراموش می کنیم که بخش مهمی از دوندگی های ما در زندگی برای به دست آوردن لقمه ای نان و چیدن سفره ای برای صرف غذا است. انگار وظیفه داریم فقط غذا را فراهم آوریم و بعد از آن کار را

آنچه درباره غذا خوردن نمی دانستید

آنچه درباره غذا خوردن نمی دانستید

نویسنده:دکتر مسعود کیمیاگر

همان طور که ادب برای خودش آدابی دارد، غذا خوردن هم دارای آدابی است؛ آدابی که در هیاهوی زندگی شهری و سرعت حرکت متروها آن را گم نموده ایم. اغلب فراموش می کنیم که بخش مهمی از دوندگی های ما در زندگی برای به دست آوردن لقمه ای نان و چیدن سفره ای برای صرف غذا است. انگار وظیفه داریم فقط غذا را فراهم آوریم و بعد از آن کار را تمام شده فرض کنیم و بدون مراعات هیچ گونه آدابی به خوردن رو آوریم. در صورتی که غذا خوردن هم برای خودش آدابی دارد. آدابی که پیشینیان ما آنها را رعایت می کردند. اما به مرور زمان در حال کنار گذاشتن آنها هستیم و زندگی شهری را بهانه این کار قرار داده ایم. اما اگر با خودمان روراست باشیم، متوجه می شویم که در بسیاری مواقع یا آداب صحیح غذا خوردن را نمی دانیم و یا در این کار تنبلی و بی سلیقگی می کنیم.

اما به موقع غذا خوردن چه آدابی دارد؟ دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به این پرسش ها پاسخ گفته است. در هر کجا هم که لازم بوده از کتاب درخشان کتاب مستطاب آشپزی نجف دریا بندری یاری گرفته ایم.

موقع غذا خوردن حرف بزنیم؟

اگر چه در فرهنگ غذاخوری و مکتب آشپزی ایرانی هزار حسن و نکته باریک تر از مو وجود دارد اما گاه باورهایی در این فرهنگ خودنمایی می نماید که با زندگی امروز ما چندان سازگار نیست. یکی از این اعتقاد و باورهای نادرست این است که هنگام غذا خوردن به فرزند خود می گوییم حرف نزن بچه، غذاتو بخور، آدم که موقع غذا خوردن حرف نمی زنه شاید این جمله صدسال پیش کار برد داشته اما در زندگی امروزی که در بسیاری مواقع فرزند خانواده، پدر و مادر خود را فقط سر سفره غذا در کنار هم می بیند خیلی کارایی نداشته باشد. بنابراین در هنگام غذا خوردن با هم حرف بزنید و خاطرات خوبی را که در طول روز داشته اید با دیگران در میان بگذارید و آنها را هم در خوشی های خود شریک کنید. یادتان باشد که تعریف صحنه تصادفی که امروز در خیابان دیده اید در هنگام صرف شام خیلی کار درستی نیست.

با چه کسی غذا بخوریم؟

یک ضرب المثل می گوید که مهم نیست که چه غذایی می خورید، مهم این است که با چه کسی غذا می خورید، اگر چه ما اعتقاد داریم که مهم است چه غذایی می خوریم اما به بخش دوم این ضرب المثل هم اعتقاد داریم. دکتر کیمیاگر می گوید: با کسی غذا بخورید که از مصاحبت با او لذت می برید. تحقیقات نشان می دهد هنگامی که ما از غذا خوردن لذت می بریم هورمون هایی در بدنمان ترشح می گردد که جذب غذا را افزایش می دهد و استرس ما را کم می نماید. سفره غذا، مقدس است. جایی است برای در کنار هم بودن و از مصاحبت با یکدیگر لذت بردن.

دکتر در ادامه به نکته جالبی اشاره می نماید: غذا یک ابزار قوی جهت برقراری دوستی است. در بسیاری از مواقع عظیم ترین قراردادهای سیاسی و مالی سر میز غذا بسته می گردد چون افراد در شرایطی که غذا می خورند، حال بهتری دارند و بهتر می توانند با دیگران تفاهم داشته باشند فردی می گفت: سر میز غذا، دخترم را از من خواستگاری کردند ومن هم تسلیم شدم بنابراین سفره غذا از همه نظر دارای برکت است و نباید سرسری از کنار آن رد شویم.

سفره را کجا پهن کنیم؟

به محیطی که در آن غذا می خورید، اهمیت بدهید. سفره غذا را باید در جایی پهن کنید که آرامش بخش و اشتها برانگیز باشد و شما را سرذوق آورد و باعث گردد که شما از غذا خوردن لذت ببرید. کیمیاگر در این خصوص پیشنهادات خواندنی ای دارد:

سفره را در نورگیرترین جای ممکن پهن کنید. نور تاثیر شگفت انگیزی در تحریک اشتها و ایجاد روحیه نشاط در ما دارد.

تابلوهای نقاشی به دیوار آویزان کنید. سفره را بهتر است در جایی پهن کنیم که چند تابلوی زیبا از منظره ها طبیعت به دیوار آن آویزان باشد تا موجب شکل گیری آرامش درونی در ما گردد.

به موزیک ملایم گوش کنید. تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی ملایم موجب ترشح هورمون هایی می گردد که جذب غذا را افزایش می دهند.

وقت کافی به غذا خوردن اختصاص دهید. غذا خوردن حداقل به زمانی 30 دقیقه ای احتیاج دارد. غذا خوردن یک فعالیت اجتماعی است و محور جمع شدن افراد محسوب می گردد. آیا شما می توانید تصور کنید که در یک مجلس عروسی خبری از غذا نباشد؟اگر در عروسی غذا نباشد، لطف آن از بین می رود.

چه ساعتی غذا بخوریم؟

غذا خوردن ما باید از یک نظم خاصی پیروی کند اما نه در حدی که باعث ایجاد وسواس گردد. برای ساعت غذا خوردن باید یک دامنه ای در نظر بگیریم. صبحانه را باید با فرصت بخوریم و هرگز آن را فراموش نکنیم. اگر هر روز ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شویم، حتما فرصت مناسب برای صبحانه خوردن پیدا خواهیم کرد و اگر هم قرار است که صبحانه در محل کار خورده گردد، بهتر است که این کار در سالن غذا خوری اداره صورت گیرد چون پهن کردن بساط نان بربری و پنیر روی میزکار اصلا خوشایند نیست. در خصوص برترین ساعت جهت خوردن شام هم دکتر کیمیاگر می گوید: بین شام خوردن تا خوابیدن بهتر است یک ساعت و نیم تا 2 ساعت فاصله باشد تا غذا از معده تخلیه گردد.

سالاد قبل از غذا یا بعد از غذا؟

هیچ چیز نمی تواند سفره ما را به میزان یک ظرف سالاد که با سلیقه ای خاصی تزیین شده است، زیبا نموده و اشتهای ما را برای غذا خوردن تحریک کند اما برترین زمان مصرف سالاد چه هنگامی است؟

آیا سالاد را قبل از غذا بخوریم یا بعد از غذا؟ دکتر در این باره می گوید: در این مورد قانون خاصی وجود ندارد. قانون قطعی در این زمینه این است که حتما همراه غذا سالاد مصرف کنیم. وی در ادامه می افزاید: سالاد معمولا به اسم یک پیش غذا استفاده می گردد چون بعضی عقیده دارند که سالاد اشتها برانگیز است. از سوی دیگر عده ای هم سالاد را قبل از غذا می خورند چون عقیده دارند در این حالت غذای کمتری می خورند و کمتر چاق می شوند. کیمیاگر یک توصیه دیگر هم در خصوص سالاد خوردن دارد: هرگز نباید سالاد را که معمولا سرد است روی غذای گرم ریخت چون باعث پژمردگی اجزای سالاد و بعضی آسیب های غذایی به آن می گردد. ضمناً سالاد خوب سالادی است که دارای گوجه فرنگی، حبوبات وسبزیجات تازه باشد. خوردن ماست و خیار را هم نباید فراموش کنید.

هم زمان با غذا میوه بخوریم؟

بسیاری از خانواده ها عادت دارند که یک ظرف میوه هم روی سفره غذا قرار دهند و هم زمان با غذا خوردن میوه هم میل نمایند. این کاری است که دکتر کیمیاگر به هیچ اسم آن را تایید نمی نماید چرا که خوردن میوه همراه با غذا باعث می گردد که آنزیم هایی ترشح گردد که جذب غذا را مختل می نماید. ضمناً چون خود میوه ها دارای کالری هستند، بهتر است به اسم میان وعده مصرف شوند.

با غذا آب مصرف کنیم یا نه؟

حتما شما هم شنیده اید که می گویند بهتر است همراه با غذا آب نخورید اما دکتر کیمیاگر این موضوع را رد می نماید و می گوید: بعضی ها در این مورد سخت گیری بی جا دارند. این افراد عقیده دارند که در اثر خوردن آب شیره معده رقیق می گردد اما این علت خیلی منطقی نیست چون روزانه معده دو سه لیتر شیره ترشح می نماید. بنابراین با غذاهای خشک آب خوردن در حد یک لیوان اشکالی ندارد. علت دوم این است که معده نباید سرد و گرم گردد و این علت درستی است بنابراین اگر می خواهید همراه با غذا آب بخورید، آب خیلی سرد ننوشید و به یک لیوان آب خنک اکتفا کنید. خوردن نوشیدنی هایی مثل دوغ هم توصیه می گردد.

با غذا ماست بخوریم؟

با روش ها و کارهای خیلی ساده ای می توانید تغذیه سالم تری داشته باشید اما این کارها کدام اند؟ دکتر کیمیاگر می گوید: خوردن سالاد و لبنیات و سبزی همراه غذا لازم است. بعضی می گویند لبنیات را همراه با غذا نخورید چون جذب آهن را کم می نماید. اگر چه این موضوع درست است اما در مواقعی رخ می دهد که ما بی رویه ماست مصرف کنیم. خوردن حدود 150گرم ماست با غذا اشکالی ندارد چون اگر همراه با غذا ماست نخوریم، معمولا فرصت دیگری برای این کار به دست نمی آوریم. کیمیاگر تاکید ویژه ای هم بر سبزی خوردن، دارد و توصیه می نماید همان طورکه برای هر کسی یک ظرف ماست اختصاص می دهیم باید یک بشقاب سبزی هم اختصاص دهیم چون وقتی سبزی را در یک ظرف عظیم در وسط سفره قرار می دهیم دست خیلی از افراد به آن نمی رسد و از خیر آن می گذرند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1041

به "آنچه درباره غذا خوردن نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره غذا خوردن نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید