نبوغ نهفته در آرایش مثلثی دوربین آیفون؛ راز پیروزی اپل

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، اگر ناچ نمایشگر آیفون شناخته شده ترین ویژگی ظاهری این گوشی ها محسوب می شود، پس بدون شک ماژول دوربین مدل های مختلف آیفون هم در رتبه دوم قرار می گیرد. با این حال، یک گوشی صرفا با بهره گیری از طراحی مجذوب کننده نمی تواند به موفقیت برسد و در این میان، به عملکرد عالی هم نیاز دارد.

نبوغ نهفته در آرایش مثلثی دوربین آیفون؛ راز پیروزی اپل

نبوغ دوربین مثلثی آیفون

در رابطه با مثلثی بودن ماژول دوربین مدل های پرو 3 نسل اخیر آیفون حدس و گمان های زیادی مطرح شده است. در این زمینه کمبود فضا نقش مهمی ایفا نمی کند زیرا در سال 2019 که اولین مدل های آیفون مجهز به دوربین سه گانه معرفی شدند، این گوشی ها مانند هواوی P30 پرو یا گلکسی S10 می توانستند با ماژول دوربین عمودی یا افقی به دست کاربران برسند.

از نظر فنی در هر سه حالت فضای به جای مانده در بدنه تفاوت زیادی با هم ندارند ولی اپل تصمیم گرفت که از چینش مثلثی استفاده کند. علت این تصمیم به قدری منطقی و سرراست است که همین موضوع تشخیص آن را سخت تر کرده است. اگر دقت کرده باشید، فرایند سوئیچ بین دوربین های آیفون 12 و 13 پرو بسیار روان است. اگر چیدمان این دوربین ها به صورت مثلث نبود، چنین مشخصه ای هم امکان پذیر نمی شد.

همانطور که احتمالا می دانید، طول اضلاع یک مثلث متساوی الساقین برابر است و بنابراین فاصله بین گوشه ها (دوربین های آیفون) هم یکسان یا تقریبا یکسان هستند. در کنار این موضوع، اپل هم بدون شک از راه چارههای نرم افزاری برای روان کردن این فرایند سوئیچ استفاده کرده ولی بدون راه چاره سخت افزاری مناسب، نتیجه نهایی تا این حد مناسب نمی شد. در ادامه می توانید ویدیوی مربوط به سوئیچ بین دوربین های آیفون 13 پرو را تماشا کنید.

تشخیص علت مثلثی بودن دوربین آیفون با کمک پیکسل 6 پرو

پیکسل 6 پرو از طراحی بسیار مجذوب کنندهی بهره می برد و تمام دوربین ها در یک خط افقی کنار یکدیگر تعبیه شده اند. اما به نظر می رسد برخلاف اپل، گوگل چندان به کاربردی بودن این طراحی توجه نکرده است. در ابتدا بهتر است ویدیوی مربوط به سوئیچ بین دوربین های این گوشی را تماشا کنید.

اولین دوربین در سمت چپ ماژول، دوربین اصلی محسوب می گردد. دوربین وسطی از نوع اولترا واید است و در سمت راست دوربین پریسکوپی با زوم 4 برابری قرار گرفته است. همانطور که در این ویدیو می توانید ببینید، چینش دوربین ها به گونه ای است که هنگام سوئیچ بین آن ها، نوعی پرش اتفاق می افتد.

علت اصلی این موضوع به رویکرد گوگل برای چینش دوربین ها برمی گردد. به عنوان مثال با توجه به اینکه فاصله بین دوربین اصلی و دوربین پریسکوپی زیاد است، هنگام سوئیچ بین آن ها تغییر قابل توجهی در ترکیب بندی عکس روبرو می شوید. در ضمنً وقتی از دوربین اولترا واید هم استفاده می کنید، این ناهماهنگی و تغییر ناگهانی بیشتر احساس می گردد.

الگوبرداری چینش دوربین گلکسی S21 اولترا از هواوی

شاید از خود بپرسید که در صورت استفاده از دوربین های بیشتر، چگونه می توان این مشکل را کنترل کرد. خوشبختانه در این زمینه می توانیم به گلکسی S21 اولترا اشاره کنیم که از دوربین اصلی، اولترا واید، تله فوتو با زوم 3 برابری و پریسکوپی با زوم 10 برابری بهره می برد.

اگر سامسونگ هم رویکرد گوگل را در این زمینه تکرار می کرد، با توجه به تعداد بیشتر دوربین ها با ناهماهنگی بیشتری روبرو می شدیم. روشن است که در صورت استفاده از 4 دوربین یا بیشتر، امکان بهره گیری از چینش مثلثی وجود ندارد. به همین علت سامسونگ برای بهبود فرایند سوئیچ بین دوربین ها، از چینش دوربین های هواوی P40 پرو پلاس الگوبرداری کرده که اولین گوشی مجهز به دوربین پریسکوپی با زوم 10 برابری و دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری محسوب می گردد.

در ماژول دوربین گلکسی S21 اولترا، دوربین های اولترا واید، اصلی و پریسکوپی در یک خط عمودی تعبیه شده اند و دوربین تله فوتو هم در سمت راست دوربین اصلی قرار گرفته است. اگر گوشی را کالبدشکافی کنید، می بینید که این ماژول در حقیقت دو مثلث کوچک را تشکیل داده است.

به همین علت وقتی که از زوم 0.5x به 1x و سپس 3x و 10x سوئیچ می کنید، مسافت طی شده مانند سوئیچ بین 0.5x به 3x یا 1x به 10x است. همانطور که در ویدیوی بالا می توانید ببینید، تنها پرش ناگهانی هنگام سوئیچ بین دوربین اولترا واید و دوربین پریسکوپی اتفاق می افتد که چنین چیزی کاملا طبیعی است. اگر تجربه استفاده از گوشی های مجهز به چندین دوربین را دارید، به خوبی می دانید که سوئیچ بین اولترا واید و پریسکوپی به ندرت انجام می گردد و مطمئنا سامسونگ هم به خوبی از این موضوع خبر دارد.

سخن آخر

همانطور که می بینید، مثلثی بودن ماژول دوربین آیفون فقط یک بحث ظاهری نیست و در این زمینه عوامل زیادی در نظر گرفته شده اند. اما از طرف دیگر، به نظر می رسد گوگل برای طراحی ماژول دوربین سری پیکسل 6 به این موضوع توجه چندانی نداشته است.

آیا چنین رویکردی اشتباه است؟ لزوما نه. همانطور که در ابتدا گفتیم، طراحی گوشی نقش مهمی در جذب مخاطب دارد و ظاهرا هم گوگل هم تصمیم گرفته با استفاده از یک طراحی خاص و به بهای فدا کردن بخشی از تجربه کاربری استفاده از دوربین، مشتریان بیشتری را جذب کند.

اپل برای ارائه بهترین تجربه کاربری، به نکات ریز متعددی توجه نشان می دهد. به عنوان مثال بدون نیاز به فعال کردن گزینه خاصی، حالت شب برای عکاسی فعال می گردد. البته در این میان، این شرکت گاهی اوقات به جای کاربران تصمیم های پرحاشیه ای را اتخاذ می کند و مثلا می توانیم به کاهش سرعت آیفون های قدیمی برای افزایش عمر باتری اشاره کنیم.

البته احتمالا سوئیچ روان بین دوربین ها برای بسکمک از کاربران اهمیت زیادی ندارد. اما همین موارد کوچک دست به دست هم می دهند و منجر به ارائه یک تجربه کاربری مجذوب کننده می شوند. از طرف دیگر، شاید پیکسل 6 پرو در زمینه سوئیچ بین دوربین ها ضعف داشته باشد، ولی در عوض یکی از بهترین دوربین های موجود در بازار را ارائه می کند.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1135

به "نبوغ نهفته در آرایش مثلثی دوربین آیفون؛ راز پیروزی اپل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبوغ نهفته در آرایش مثلثی دوربین آیفون؛ راز پیروزی اپل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید