مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام&zwnjیک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، وقتی از اینترنت پرسرعت ثابت صحبت می کنیم؛ سه گزینه بیشتر پیش روی ما نیست: ADSL و VDSL و FTTH (فیبرنوری).

مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام&zwnjیک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟

تکلیف ADSL تا حدودی معین است؛ حداکثر سرعت 16 مگابیت در ایده آل ترین حالت که فقط اندک کاربرانی می توانند از آن برخوردار باشند و البته همین سرعت هم دارای پینگ زیاد، تاخیر زیاد، افت و خیز زیاد و کیفیت نامناسب است تا عملا اینترنت پرسرعت محسوب نشود و دردی از مسائل کاربران حل نکند.

اینترنت VDSL و فیبرنوری قرابت بیشتری با عبارت پرسرعت دارند؛ چون حداقل امکان دسترسی به سرعت 50 مگابیت بر ثانیه را فراهم می نمایند و از پینگ بهتر، پایداری بیشتر و سرعت آپلود به مراتب بهتری نسبت به ADSL برخوردار هستند.

اما تفاوت های این دو سرویس اینترنت چیست و کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد و برای ما مناسب تر است؟ یعنی هم سرعت بیشتری دارد و هم ارزان تر است؛ هم در دسترس تر است و زودتر به آن می رسیم و هم پینگ کمتری دارد؟

خوب می دانیم که همه مردم ایران در شهرهای مختلف به این دو سرویس دسترسی ندارند و گاها اصلا هیچ گونه حق انتخابی وجود ندارد؛ چون شرکت مخابرات مثلا در یک شهر سرویس اینترنت فیبرنوری نمی دهد و باید VDSL گرفت؛ برعکس فیبرنوری با یک سرویس معین و شرایط ترکمنچای می دهد و از VDSL خبری نیست یا اینکه اصلا هر دو سرویس برای یک شهر، منطقه و محله در دسترس نیستند و کاربر باید از بین ADSL و TD-LTE یکی را انتخاب کند.

صحبت از اینترنت TD-LTE شد؛ باید بگویم که هیچ کجای جهان تی دی ال تی ایی را سرویس اینترنت پرسرعت ثابت محسوب نمی نمایند و در ایران هم شاید خرید و استفاده از آن ساده تر باشد و اسمی سرعت 40 مگابیت یا 80 مگابیت تبلیغ شود.

تفاوت اینترنت VDSL و FTTH

در این مطلب بنا ندارم تعریف مفصلی از اینترنت های VDSL و FTTH بدهم و معینات هریک را بگویم. در مقاله های تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟ و تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل های فیبرنوری چیست؟ این تعاریف را ارائه دادیم.

به طور خلاصه، اینترنت VDSL می تواند بر بستر کابل های مسی یا فیبرنوری یا هر دو با هم باشد. از مرکز مخابراتی تا کافوها یا جعبه های تقسیم نزدیک خانه کاربران، کابل های فیبرنوری کشیده می شود و از کافوها تا دم خانه کاربر کابل مسی است. درون خانه هم که کابل های مسی معمول خط تلفن قرار دارند. بله؛ اینترنت وی دی اس ال روی خط تلفن ثابت ارائه می شود و مانند ADSL احتیاج به مودم مخصوص دارید.

در اینترنت FTTH، تمام ارتباط میان مرکز مخابراتی تا مودم کاربر روی بستر فیبرنوری است. یعنی از مرکز مخابراتی تا درب خانه کاربر فیبرنوری کشیده شده است. از درب خانه تا درون ساختمان هم باید توسط سرویس دهنده اینترنت یا خود کاربر کابل کشی فیبر انجام شود و بعد یک مودم فیبرنوری یا GPON نصب می شود.

بنابراین، تفاوت اصلی سرویس های اینترنت VDSL و FTTH در کابل کشی از کافوهای مخابراتی تا درب منزل و بعد کابل کشی درون منزل است.

به صورت تئوری، توسعه اینترنت VDSL باید برای شرکت ها ساده تر و سریع تر باشد ولی در عمل هم وی دی اس ال و هم فیبرنوری به خاطر مسائل نصب تجهیزات، انحصار شرکت مخابرات، عدم همکاری سازمان ها و نهادهای دیگر با مشکل توسعه روبرو است و ما شاهدیم که با سرعت بسیار پایینی پورت ها به کاربران واگذار می شوند.

سرعت و تاخیر

بیاییم سر مهم ترین بحث مقایسه دو اینترنت VDSL و FTTH که سرعت و پینگ و تاخیر است.

کاری به استانداردهای هر دو اینترنت نداریم که حداکثر چقدر سرعت دانلود و آپلود دارند. بیایید درباره ایران صحبت کنیم.

حداکثر سرعت اینترنت VDSL در ایران 100 مگابیت است که شرکت شاتل ارائه می دهد. شاتل سرویس اینترنت VDSL خود را از 40 تا 100 مگابیت قرار داده ولی در بیشتر مناطق به سرعت 40 تا 70 مگابیت دسترسی داریم.

درباره سرعت اینترنت VDSL شاتل مفصل صحبت کردم و می توانید مقاله صفر تا صد تجربه اینترنت VDSL: از ثبت نام، هزینه و مودم تا رانژه، سرعت و کیفیت را بخوانید. در عمل اگر خط تلفن شما کشش خوبی داشته باشد؛ می توانید سرعتی بین 60 تا 70 مگابیت را تجربه کنید. البته، کاربرانی هم هستند که روی شاتل سرعت 100 مگابیت دارند.

شرکت مخابرات اینترنت VDSL را با سرعت 30 تا 50 مگابیت ارائه می دهد. در بیشتر اوقات سرعت اینترنت وی دی اس ال این شرکت همان حوالی 30 مگابیت است و به ندرت بالای 40 مگابیت می رسد. اگر دوست دارید اطلاعات کامل تری درباره اینترنت VDSL مخابرات دریافت کنید؛ مقاله همه چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات را بخوانید.

پینگ اینترنت VDSL در بهترین حالت بین 30 تا 50 میلی ثانیه است. در اتصال به بعضی سرورها، پینگ به 80 میلی ثانیه می رسد و حتی ممکن است بالای 100 میلی ثانیه برود. در مقایسه با اینترنت ADSL پینگ این سرویس اینترنت بسیار بهتر شده است ولی نباید انتظار پینگ های تک رقمی را داشته باشید.

پایداری شبکه خوب است و می توانید انتظار داشته باشید پارامترهای اینترنت مدام کم و زیاد نشوند. درباره پینگ VDSL شاتل در مطلب آنالیز پینگ اینترنت VDSL شاتل در سرورهای داخل و خارج کشور را بخوانید.

نکته مهم اینترنت VDSL در مقایسه با ADSL، سرعت بالای آپلود است که می تواند حلال بسیاری از مسائل کاربران و کسب وکارها باشد. به راحتی روی VDSL می توانید سرعت آپلود 20 و 30 مگابیت داشته باشید ولی روی ADSL نهایت سرعت آپلود 2 الی 3 مگابیت است.

در اینترنت FTTH فعلا مخابرات تنها سرویس دهنده اینترنت فیبرنوری است. سرویس این شرکت با نام اینترنت تانوما در بعضی شهرهای ایران فعال است. سرعت اینترنت تانوما می تواند از چند مگابیت تا چند صد مگابیت متفاوت باشد.

بله؛ دقیقا درست خواندید. یک نگاه به عکس های تست سرعت اینترنت FTTH بیندازید؛ خودتان می فهمید که بعضی کاربران سرعت 7 الی 8 مگابیت داشتند؛ بعضی کاربران سرعت 40 و 50 مگابیت و بعضی کاربران برای خودم تصاویری از سرعت 200 و 300 مگابیت فرستادند.

خود مخابرات حداکثر سرویسی که می دهد اسمی 50 مگابیت است ولی در بعضی شهرها، دستگاه ها و تجهیزات نصب شده اجازه می دهند سرعت تا 300 مگابیت هم افزایش پیدا کند. همه چیز اینجا به شانس شما و شرکت مخابرات شهر و استان محل سکونت شما برمی شود.

اما پینگ اینترنت تانوما یا FTTH مخابرات بهتر از VDSL است و می توانید پینگ تک رقمی یا نهایتا بین 10 الی 20 میلی ثانیه را امتحان کنید.

برنده نهایی: سرعت اینترنت FTTH بیشتر و پینگ بهتری دارد؛ به شرط اینکه یک سرویس فیبرنوری واقعی گرفته باشید.

قیمت

حرف آخر را همان ابتدا بزنیم: هزینه های اینترنت فیبرنوری یا FTTH بیشتر از VDSL است.

شما در اینترنت فیبرنوری برای خرید سرویس های پرسرعت و با حجم بالا باید پیش پرداخت و پیش خرید سرویس برای یک سال داشته باشید؛ هزینه کابل کسی درون ساختمان را دارید یا در بهترین حالت باید سرویس گران قیمتی را انتخاب کنید که کابل کشی درون ساختمان رایگان داشته باشد. هزینه خرید مودم را هم دارید.

در اینترنت VDSL با هزینه کمتری می توانید به اینترنت پرسرعتی دست پیدا کنید و احتیاجی نیست همان ابتدای کار، پول یک سال سرویس اینترنت پر حجم را بپردازید. مودم روی خود سرویس عرضه می شود و حتی در مخابرات می توانید مودم را قسطی بخرید.

در اینترنت VDSL مخابرات؛ یک بسته 440 گیگابایتی 12 ماهه با سرعت 50 مگابیت قیمتی 400 هزار تومانی دارد.

در اینترنت VDSL شاتل، یک بسته 240 گیگابایتی 12 ماهه با سرعت 70 مگابیت قیمتی 288 هزار تومان است. قیمت مودم شاتل 800 هزار تومان است.

اما در اینترنت FTTH مخابرات، یک بسته 300 گیگابایت ماهیانه با سرعت 50 مگابیت ماهیانه قیمتی 160 هزار تومان دارد به همراه کابل کشی رایگان ولی باید مودم را جداگانه خرید کنید.

سرعت 200 مگابیت، ترافیک 100 گیگابایت ماهیانه ماهیانه 50 هزار تومان است به همراه کابل کشی رایگان.

برای اطلاع از قیمت های اینترنت تانو به مطلب جدیدترین تعرفه های اینترنت تانوما (فیبر نوری) مخابرات مراجعه کنید.

هر دو سرویس اینترنت VDSL و FTTH احتمالا احتیاج به خرید حجم پس از چند ماه دارید و باید مدام پول بیشتری برای مصرف اینترنت خود بپردازید ولی در مجموع اینترنت VDSL به صرفه تر نشان می دهد.

شرکت های وب نیز اخیرا سرویس اینترنت فیبرنوری خود را راه اندازی نموده است. سرویس های این شرکت هم تا 100 مگابیت است و یک بسته یک ماهه با ترافیک 30 گیگابایت و مودم امانی قیمتی 400 هزار تومانی دارد.

تعرفه های اینترنت فیبرنوری های وب

برنده: اینترنت VDSL قیمت های به صرفه تری دارد.

مودم

برای استفاده از هر دو سرویس اینترنت VDSL و FTTH احتیاج به مودم دارید و مودم قدیمی ADSL به کارتان نمی آید جز اینکه از VDSL پشتیبانی کند.

همه شرکت های سرویس دهنده اینترنت به شما مودم می دهند؛ به زور و اجبار و روی سرویس خریداری شده. اگر مودم نخواهید؛ سرویس هم تحویل نمی گیرید.

مخابرات مودم های وی دی اس ال یوتل 301 و V304F را می دهد؛ شاتل مودم زایکسل VMG1312-T20B و VMG5301-T20A را می دهد و برای اینترنت فیبرنوری نیز مخابرات مودم های GPON زایکسل PMG5317-T20B یا هواوی HG8546M را به مشترکان خواهد داد.

قیمت مودم های یوتل در حدود 500 الی 600 هزار تومان است. قیمت مودم های زایکسل شاتل حدودا 800 هزار تومان است و قیمت مودم های فیبرنوری مخابرات بالای یک میلیون تومان است.

البته در بعضی استان ها، مودم فیبرنوری یوتل به مشتری داده می شود.

برنده: مودم های VDSL ارزان تر، متنوع تر و دست کاربر برای انتخاب بازتر است.

دسترس پذیری و سهولت استفاده

هر دو سرویس اینترنت پرسرعت وی دی اس ال و فیبرنوری در ایران کمیاب یا بهتر است بگوییم نایاب هستند.

طبق آخرین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر نموده است؛ 82 درصد کل اینترنت ثابت کشور را ADSL/VDSL و تنها 1 درصد را FTTH دارد.

سهم اینترنت VDSL در کل کشور نزدیک به 300 هزار پورت است. اینترنت FTTH سهمی نزدیک به 120 هزار پورتی دارد.

یعنی هر دو اینترنت ناامیدنماینده ظاهر شدند و به سختی یک کاربر می تواند آن ها را خریداری کند. همه چیز به محل سکونت شما بستگی دارد و شرکت مخابرات!

نمی توان گفت وی دی اس ال راحت تر از فیبرنوری خریداری می شود یا فیبرنوری سریع تر برای یک کاربر راه اندازی می شود. گاهی تقاضا برای یک سرویس VDSL یا FTTH چندین ماه طول می کشد و در نهایت هم هیچ سرویسی داده نمی شود.

در بعضی شهرها مانند شهرستان دزفول، می توان دو هفته ای سرویس VDSL شاتل را خرید.

قرار است انحصار مخابرات در VDSL شکسته شود و به زودی شرکت های زیادی از جمله پارسآنلاین، آسیاتک، پیشگامان و غیره وارد عرصه ارائه پورت های VDSL شوند.

برنده: هیچکدام

اینترنت VDSL بهتر است یا FTTH؟

واقعا انتخاب یکی از این دو سرویس اینترنت با توجه به شرایط گفته شده؛ بسیار سخت است. هیچ یک، رجحان و مزیت کاملی بر دیگری ندارد.

سرعت و پینگ اینترنت فیبرنوری بسیار بهتر است و یک اینترنت پر سرعت واقعی نشان می دهد؛ البته اگر واقعا سرویس هایی با سرعت های بالا ارائه دهند.

اما اینترنت VDSL هم ارزان تر و هم از نظر راحتی در کابل کشی و خرید مودم و مسایل دیگر در دسترس تر است.

بعید می دانم کاربری در ایران باشد که بتواند هر دو سرویس را هم زمان خریداری کند و اکنون مردد باشد کدام یک را ثبت نام کند. با تحقیق و مطالعه و تماس با شرکت های اینترنتی و مخابرات، ببینید کدام سرویس زودتر برای شما نصب و راه اندازی می شود و همان را بخرید.

طبیعی است که برای پرمصرف ها یا گیمرها یا ویرایشگرهای فیلم و استریم ویدئو، سرویس اینترنت FTTH بهتر است.

رئیس سازمان رگولاتوری ایران در گفت وگو با سایت زومیت درباره شرایط اینترنت در ایران و به طور معین توسعه اینترنت VDSL صحبت هایی انجام داده است….

گوگل فایبر سرویس اینترنت 2 گیگابیت بر ثانیه را در دو شهر نشویل و هانتسویل ایالات متحده با قیمت 100 دلار عرضه کرد. مشتریان جدید…

یکی از مهم ترین پرسش های کاربرانی که می خواهند از اینترنت ADSL به اینترنت VDSL کوچ نمایند؛ قیمت و بسته های VDSL است. همه می دانیم که اینترنت VDSL…

به روزرسانی 8 آذر 99 شاتل مودم VMG1312-T20B را تمام نموده و به متقاضیان سرویس اینترنت VDSL خود مودم VMG5301-T20A را با قیمت 910 هزار تومان…

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش کاملی از شرایط کیفیت اینترنت کشور تا نیمه اول سال 99 منتشر کرد. در این گزارش،…

شاید برای شما هم این سوال پیش از ثبت نام برای اینترنت ADSL و حتی اینترنت VDSL مطرح شده باشد؟ اگر من هزینه اینترنت و مودم…

همان طور که می دانید؛ شرکت های سرویس دهنده اینترنت به عناوین مختلف شما را مجبور به خرید مودم از خودشان می نمایند. یعنی سرویس اینترنت به شما داده نمی شود…

در جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره کیفیت اینترنت ایران، آمارهایی از شرایط اینترنت VDSL در کشور و مقایسه آن با اینترنت های…

منبع: شبکه چی
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 611

به "مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام&zwnjیک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام&zwnjیک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام&zwnjیک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید