شامادورا، برای هوایی تمیزتر!

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، همین چند روز پیش بود که تعدادی از گیاهان تصفیه کننده و سم زدای هوای خانه را به شما معرفی کردیم. یکی از این گیاهان نخل شامادورا است که در این پست، خبرنگاران نگهداری آن در خانه را به شما یاد می دهیدم.

شامادورا، برای هوایی تمیزتر!

این گیاه زیبا و کوچک اولین بار در مرکز قاره آمریکا یافت شد و بعد از آن به استان متحده آورده شد و بعد از مدت کوتاهی تبدیل به گیاهی بسیار محبوب شد. محبوبیت شامادورا به خاطر تطابقش با شرایط نور کم، تحمل در برابر دماهای پایین و رشد دسته ای برگ های ظریف و زیبایش است. بعضی اظهار دارند که این نخل محبوب ترین نخل خانگی است. بیشتر نخل های شامادور خیلی رشد نمی نمایند اما ممکن است در این میان استثناهایی هم پیدا گردد. گونه ای از این نخل جثه بسیار کوچکی دارد و از آن در دیش گاردن ها استفاده می گردد، پس می توانید با دست باز، تصمیم بگیرید که چه کاری با نخل تان بکنید و آن را کجا بکارید، در دیش گاردن یا گلدان معمولی!

شرایط رشد

- نور

این نخل ها به عنوان نخل هایی آدابته به نور کم، شناخته می شوند، اما این به آن معنی نیست که گیاه به هیچ نوری احتیاج ندارد! اگر می خواهید شامادوراتان برترین رشدش را داشته باشد، آن را در محیطی روشن با نور فیلتر شده قرار دهید. برترین مکان قرار دادن این نخل در جلوی پنجره شمالی است.

- آبیاری

مانند بیشتر نخل ها، شامادورا هم از آبیاری بیش از حد خوشش نمی آید و از خیس ماندن طولانی مدت خاکش بیزار است. مواظب باشید که گیاه در زیر گلدانی پر از آب باقی نماند. خاک شامادورا باید در بین دو آبیاری تقریبا خشک گردد و سپس آبیاری مجدد انجام گیرید. البته می توانید گیاه را بیشتر از این میزان هم آبیاری کنید اما همیشه در نظر داشته باشید آبیاری کم بهتر از آبیاری بیش از حد است.

- خاک

هر خاک گلدان با کیفیتی برای پرورش شامادوراتان مناسب است. مواظب باشید خاک گیاه را قبل از تجزیه شدن، عوض کنید.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد، یک یا دو بار، با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. کود دهی را در زمستان قطع کنید. این گیاهان به تغذیه زیادی احتیاج ندارند.

تکثیر

نخل شامادورا معمولا از طریق دانه و از طریق پرورش دهندگان حرفه ای تکثیر می گردد. البته می توان گیاه را تقسیم بوته هم کرد و هر بوته آن را به دو یا چند گیاه جدا تقسیم کرد و هر کدام را در گلدانی جداگانه کاشت، اما این روش خیلی توصیه نمی گردد.

نخل شامادورا از طریق قلمه ساقه و قلمه برگ هم تکثیر نمی گردد. در کل بهتر است پرورش دهندگان خانگی به جای تکثیر گیاه، به گلفروشی ها مراجعه نمایند و شامادورای جدیدی بخرند.

اگر می خواهید شانس تان را در کاشت بذر امتحان کنید، دانه های گیاه را تهیه کنید. گلدانی کم عمق را با خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید و دانه ها را در این گلدان بکارید و آنها را نسبتا مرطوب نگه دارید. اگر پیروز شدید و دانه ها جوانه زدند، که آفرین اما اگر نه، شاید بهتر باشد از فکر تکثیر آن بیرون بیایید!

تعویض گلدان

نخل شامادورا سیستم ریشه ای ضعیف و رشد کمی دارد. در هنگام تکثیر این گیاه باید خیلی مراقب باشید تا ریشه ها آسیب نبینند. در کل این گیاه خیلی بزرگ نمی گردد و نباید بیشتر از 1 سال در میان به تعویض گلدان احتیاج پیدا کنید. اگر بعد از مدتی مشاهده کردید که خاک گیاه تجزیه شده و حالتی اسفنجی پیدا نموده، گیاه را از گلدان درآورید و اگر نمی خواهید گلدان را تعویض کنید، دست کم خاک آن را عوض کنید.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به مقدار کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، اجازه دهید خاک خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1356

به "شامادورا، برای هوایی تمیزتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شامادورا، برای هوایی تمیزتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید