روزشمار: 31 فروردین؛ قرار گرفتن نخستین ایستگاه فضایی به نام سالیوت، 1 در مدار زمین

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، اولین ایستگاه فضایی دنیا به نام سالیوت 1 در 19 آوریل سال 1971 پرتاب شد. این اولین ایستگاه از 7 ایستگاهی بود که اتحاد جماهیر شوروی سابق در مدار زمین مستقر کرد و کیهان نوردان سفینه سایوز به استثنای سالیوت 2 در همگی آن ها ساکن شدند.

روزشمار: 31 فروردین؛ قرار گرفتن نخستین ایستگاه فضایی به نام سالیوت، 1 در مدار زمین

ایستگاه های فضایی به دور زمین می چرخند و برای هفته ها یا ماه ها محل کار و زندگی فضانوردان هستند، ایستگاه های فضایی تمام نیازهای خدمه را برآورده می نمایند تا به هنگام انجام آزمایش زنده و سالم بمانند. زباله های خورشیدی بزرگ، برق فراوری می نمایند و دیواره ها و سپرهای مخصوص دما را مطلوب و خدمه را از تشعشع و قطعات سرگردان فضایی مصون نگه می دارند. باراندازها به سفینه های تدارکاتی ارسالی از زمین امکان می دهند که محموله خود را تخلیه نمایند.

برنامه فضایی سالیوت 1، نخستین برنامه ساخت و بکارگیری ایستگاه های فضایی دنیا و برنامه فضایی درازمدتی در شوروی بود که طی آن از سال 1971 تا 1982 روی هم 9 ایستگاه فضایی ساخته و به مدار زمین فرستاده شدند. نخستین ایستگاه فضایی دنیا در طول برنامه سالیوت در مدار زمین نهاده شد و انسان برای نخستین بار اقامت میان مدت در فضا را در طول این برنامه تجربه نمود. در طول یازده سال، فناوری ایستگاه های فضایی پیشرفت چشمگیری داشت به طوری که از ساخت ایستگاه های تک بخشی با یک دریچه اتصال و عمر کاری برای میزبانی تنها یک کارگروه فضانوردی، به ساخت ایستگاه چندبخشی با چندین دریچه اتصال و قابلیت میزبانی چندین کارگروه فضانوردی تکامل پیدا کرد. آخرین ایستگاه برنامه سالیوت، تا سال 1991 در مدار زمین قرار داشت.

اولین ایستگاه فضایی دنیا سالیوت 1 در 19 آوریل سال 1971 پرتاب شد. این اولین ایستگاه از 7 ایستگاهی بود که اتحاد جماهیر شوروی سابق در مدار زمین مستقر کرد و کیهان نوردان سفینه سایوز به استثنای سالیوت 2 در همگی آنها ساکن شدند. با گذشت زمان طول اقامت آن ها از چند هفته به 6 ماه افزایش یافت. سالیوت 6 و 7 یک بار انداز اضافه داشتند تا کیهان نوردان بتوانند با خدمه ملاقات نمایند و سفینه تدارکاتی پروگرس بتواند آذوقه بیشتری از زمین بیاورد.

برنامه فضایی سالیوت به کیهان نوردان و دانشمندان شوروی و کشورهای دیگر امکان داد که درباره مسائل و تاثیرات اقامت بلندمدت در فضا برای انسان آزمایش و پژوهش نمایند. بعلاوه در طول این برنامه، پژوهش های گوناگون اخترشناسی، پژوهش های مربوط به کشف منابع زمینی و آزمایش های بیولوژیکی در مدار زمین انجام گرفت.

این برنامه فضایی دارای دو زیرمجموعه ایستگاه های غیرنظامی سالیوت و ایستگاه های نظامی و سرّی آلماز بود. برنامه سالیوت بسیاری از رکوردهای سفرهای فضایی را شکست که از جمله می توان به رکورد طول اقامت انسان در فضا و رکورد طول راهپیمایی فضایی اشاره نمود. نخستین راهپیمایی فضایی به وسیله یک فضانورد زن در طول برنامه سالیوت انجام پذیرفت. بعلاوه در طول برنامه سالیوت، برای نخستین بار کارگروه نو فضانوردان جایگزین کارگروه پیشین خود در یک ایستگاه شدند.

ویژگی های سالیوت 1

  • تاریخ پرتاب: 19 آوریل 1971
  • اقامت در مدار: 6 ماه
  • اقامت کیهان نوردان: یک بار به مدت 22 روز. سه کیهان نورد به نام گرگوری دوبرفولسکی، ویکتور پاتسایف و ولادیسلا ولکوف در خلال اقامت شان اولین پژوهش ها درباره گیاه شناسی فضایی را انجام دادند. هر سه در مرحله بازگشت این مأموریت رکوردشکن شان کشته شدند. تحقیقات نشان داد که شیر فلکه معیوب، باعث تراکم زدایی سریع هوای کپسول سالیوت شده و کیهان نوردان درونش را خفه نموده است. برخلاف فضانوردان آپولو، این خدمه لباس های مخصوص فشار هوا نپوشیده بودند، در غیر این صورت ممکن بود زنده بمانند. سالیوت 1 به هنگام بازگشت به جو زمین بر فراز اقیانوس آرام سوخت.

در همین روز:

1. ساختمان پالایشگاه دو میلیون تنی شیراز شروع شد. (1350 شمسی)

2. یک هیئت سی نفری از سرمایه داران ژاپنی که برای سرمایه گذاری وارد ایران شده بود، به کشور خودشان بازگشتند. (1350 شمسی)

3. درگذشت ابن عساکر مشقی مورخ و محدث شهیر اسلامی (571 قمری)

4. درگذشت چارلز داروین طبیعی دان نامی انگلیسی (1882 میلادی)

5. ناو هواپیمابر آمریکایی فرانکلین بر اثر حمله ژاپنی ها آسیب دید. (1945 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1170

به "روزشمار: 31 فروردین؛ قرار گرفتن نخستین ایستگاه فضایی به نام سالیوت، 1 در مدار زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 31 فروردین؛ قرار گرفتن نخستین ایستگاه فضایی به نام سالیوت، 1 در مدار زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید