خودکشی یک پدیده پیچیده و چند عاملی اما قابل پیشگیری است

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، خودکشی هر فردی مصیبتی برای خانواده ، جامعه و کشور است و اثرات درازمدتی بر بازماندگان او دارد و از طرف دیگر به عنوان یک موضوع جدی بهداشت عمومی می توان با مداخلاتی به موقع و با تاثیربخشی ثابت شده بر مبنای شواهد علمی از خودکشی پیشگیری کرد.

خودکشی یک پدیده پیچیده و چند عاملی اما قابل پیشگیری است

گرچه رابطه ای میان خودکشی و اختلالات روانی به خصوص افسردگی وجود دارد، اما بسیاری از خودکشی ها ممکن است به صورت تکانه ای یا آنی در لحظات بحرانی با فروپاشی توانایی فرد در کنار آمدن با استرس های گوناگون زندگی از مسائل مالی گرفته تا جدایی ها و بیماری های مزمن رخ دهند.

دچار شدن به جنگ، بلایا، آزارگری یا فقدان عزیزان و حس انزوا به طور قوی با رفتار خودکشی ارتباط دارد. خودکشی در بعضی از گروه های آسیب پذیر که تبعیض را تجربه می نمایند، مثلا آوارگان شایع تر است.

قوی ترین عامل خطرساز برای خودکشی اقدام قبلی به خودکشی است.

اما در مجموع امروزه خودکشی ها به عنوان پدیده ای چندعاملی شناخته می شوند که عوامل خطرساز و آغازگر متعدد زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی- محیطی دارند که با یکدیگر هم در تعامل هستند، در آن دخالت دارند. خودکشی را نمی توان با یک علت یا علت واضح شرح داد، بلکه باید به ترکیبی از عوامل متعدد توجه کرد که مقدار اهمیت و تعامل آنها از شخص به شخص دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر فرق دارد. برای همین است که شناخت و پیشگیری از خودکشی احتیاج به راهبردی فراگیر و چندرشته ای دارد که پیچیدگی و گوناگونی این پدیده را در نظر داشته باشد.

خودکشی ها قابل پیشگیری هستند

خودکشی ها که هر سال به قیمت جان حدود یک میلیون نفر در دنیا تمام می شوند، قابل پیشگیری هستند

می توان با مداخلاتی مانند محدود کردن دسترسی به ابزارهای خودکشی مثلا سلاح های گرم یا سموم، تعامل با رسانه ها برای اینکه آنها را واداشت تا به صورتی مسئولانه اخبار خودکشی را گزارش دهند، توقیت مهارت های اجتماعی و عاطفی در نوجوانان و بالاخره شناسایی زودرس، ارزیابی، درمان و پیگیری هر کسی که رفتارهای خودکشی بروز داده است، از خودکشی ها پیشگیری کرد.

پیشگیری از خودکشی بعلاوه به هماهنگی و همکاری بخش های متعدد جامعه از بخش بهداشت و آموزش گرفته تا رسانه ها و سیاستمداران دارد تا بتوان تاثیری از لحاظ کاهش رخ دادن پدیده ای پیچیده و چندعاملی مانند خودکشی ایجاد کرد.

انگ زنی است که پیرامون اختلالات روانی و خودکشی وجود دارد و باعث می گردد بسیاری از افرادی که به فکر انتها دادن به زندگی شان افتاده اند یا قبلا به خودکشی دست زده اند به جستجوی یاری رفتن نروند و بنابراین یاری مورد احتیاجشان را دریافت ننمایند. نبود آگاهی در این باره که خودکشی یک مشکل عمده بهداشت عمومی است و نیز تابو بودن بحث آشکار درباره خودکشی در بسیاری از جوامع است.

یک مشکل دیگر در دسترس نبودن داده ها یا داده ها باکیفیت درباره خودکشی ها و اقدام به خودکشی است که تخمین زدن مقدار آنها را مشکل می نماید. با توجه به حساسیت موضوع خودکشی و غیرقانونی بودن اقدام به خودکشی در بعضی کشورها- نسبت به سایر عوامل مرگ ها احتمالا موارد خودکشی کمتر از حد واقعی گزارش می شوند.

برای آنکه بتوان راهبردهای موثر پیشگیری از خودکشی را به اجرا درآورد، ضروری است که نظام پایش و نظارت بر موارد خودکشی و اقدام به خودکشی در جوامع بهبود یابد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1471

به "خودکشی یک پدیده پیچیده و چند عاملی اما قابل پیشگیری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکشی یک پدیده پیچیده و چند عاملی اما قابل پیشگیری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید