توقف مرمت بازار عظیم استانبول به خاطر کرونا

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، توقف مرمت بازار عظیم استانبول به خاطر کرونا صورت گرفت.

توقف مرمت بازار عظیم استانبول به خاطر کرونا

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه های قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

پروژه بازسازی بازار عظیم استانبول که قدمتی 559 ساله دارد، در سال 2016 با هدف حفاظت از این بنا در برابر زلزله و آبدیدگی و بازنگری در بازسازی های بدساخت قبلی شروع شد و تا به امروز ادامه داشته است. تعمیرات سقف گنبدی شکل این بازار سرپوشیده که 39 هزار متر مربع طول دارد، با یک سال تاخیر خاتمه در اواسط سال 2019 به اتمام رسید. اما برنامه هایی که برای دور جدید بازسازی در فصل بهار ریخته شده بود حال به دلیل بحران کرونا به زمان دیگری موکول شد. این در حالی است که به گفته گولتکین کایا (Gultekin Kaya) مشاور هیات مدیره این بنای تاریخی پیرامون توقف مرمت بازار عظیم استانبول، بخشی از این بازسازی ها فوری هستند، زیرا فشاری که در طی سال های اخیر مغازه داران برای گسترش غرفه های خود به دیوار و ستون های این بازار وارد نموده اند، مسائل ساختاری متعددی به بار آورده است.

بلای کرونا به جان یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده دنیا

پروژه ساخت بازار عظیم استانبول در سال 1445 میلادی و در پی فتح قسطنطنیه پایتخت امپراتوری روم شرقی به دست سلطان محمد دوم عثمانی کلید خورد. بعد از این پیروزی، امپراتوری عثمانی به فکر شروع یک طرح گسترده برای رونق بخشیدن به اقتصاد شهر استانبول افتاد که همانا تاسیس بازار عظیم بود. این بازار که بالغ بر 4 هزار غرفه و کارگاه دارد، در سال 2014 میلادی با جذب سالانه 91 میلیون و 250 هزار جهانگرد، درصدر فهرست پربازدیدترین جاذبه های جهانگردی دنیا نهاده شد. اما این بنای تاریخی یک نیم دهه سخت را پشت سر گذاشته و چندی است که حال و روز چندان خوشی ندارد. حملات تروریستی، شوک های مالی و ناآرامی های سیاسی در ترکیه صنعت جهانگردی در این کشور را تحت تاثیر قراره داده و در نتیجه کاهش جهانگرد از سال 2015 تا به امروز حدود یک هزار مغازه این بازار تعطیل شده اند. بازار عظیم استانبول در سالی که گذشت حدود 45 میلیون بازدیدکننده داشت که از یک سوم میزان جهانگردی که در یک دهه گذشته از این بنای تاریخی بازدید می کردند، هم کمتر است. شوربختانه، شرایط بحرانی این بنای تاریخی با شیوع کرونا تشدید شد. ویروس کرونا از زمان شیوع در کشور ترکیه در کمتر از یک ماه گذشته 57 هزار تن از مردم این کشور را آلوده نموده و یک هزار و 200 قربانی گرفت. وقتی دولت ترکیه برای مهار این ویروس تنفسی واگیردار دستور قرنطینه صادر کرد، بازار عظیم استانبول نیز به رسم دیگر میراث فرهنگی دنیا، هشت دروازه اصلی خود را به روی بازدیدکنندگان بست. تعطیلی اخیر بازار عظیم استانبول بدلیل شیوع کرونا، طولانی ترین تعطیلی این بازار در طول تاریخ بود. در گذشته این بازار یک بار به دلیل آتش سوزی ها در قرن 17 و 18 تعطیل شد و یک بار هم زلزله شدیدی که در سال 1999 ترکیه را لرزاند و بیش از 17 هزار قربانی برجای گذاشت، کسب و کار در این مارکت سرپوشیده را برای کمتر از یک هفته به حال تعلیق درآورد. اما حالا از زمان اعلام فرمان قرنطینه در ترکیه، این بنا تقریبا یک ماهی می گردد که تعطیل است. بحران کرونا خسارت قابل توجهی به این بنا وارد نموده است. علاوه بر توقف فرآیند بازسازی های فوری و مهم، غیبت 20 هزار غرفه دار و صنعتگر مشغول به کار در این بازار، آن را از لحاظ امنیتی در خطر قرار داد. همین ماه گذشته بود که چند دزد از راه پنجره های سقفی وارد بازار شده و به یک طلافروشی دستبرد زدند که البته پس از مداخله پلیس با رها کردن اقلام دزدی از صحنه فرار کردند. اگرچه هنوز تاریخ مشخصی برای بازگشایی بازار عظیم استانبول مشخص نشده است، کایا پیش بینی می نماید که درهای این بازار همزمان با از سرگیری پروازهای بین المللی در ترکیه از اول می (12 اردیبهشت) به روی مردم باز گردد. البته هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 132

به "توقف مرمت بازار عظیم استانبول به خاطر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف مرمت بازار عظیم استانبول به خاطر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید