تنها منطقه ای در جهان که هیچ کشوری آن را نمی خواهد!

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، بیر تاویل | Bir Tawil

در تاریخ بارها و بارها خوانده ایم که بسیاری از جنگ های بین کشورها در طول تاریخ، به خاطر کشور گشایی ها و توسعه مرزهای کشورها بوده است. بنابراین خیلی عجیب نیست وقتی که بشنویم منطقه ای در دنیا هست که هیچ کشوری آن را نخواهد! بین مرز کشورهای مصر و سودان یک تکه زمین است که به معنای واقعی کلمه در دنیا منحصر بفرد است، این زمین یکی از آخرین مناطقی در دنیاست که هیچ کشوری ادعای داشتن آن را نکرده است و هیچ کشوری آن را نمی خواهد و نام آن بیر تاویل است. اما چرا؟ برای دانستن جواب این سوال همراه خبرنگاران باشید:

تنها منطقه ای در جهان که هیچ کشوری آن را نمی خواهد!

سرزمینی نه چندان بزرگ در این کره خاکی وجود دارد که هیچ کشوری دوست ندارد جزیی از آن کشور باشد و البته اگر ادامه را بخوانید کاملا متوجه می شوید که چرا. این قطعه زمین 2000 کیلومتر مربعی به شکل ذوزنقه است و به آن بیر تاویل می گویند و در یکی از متروکه ترین منطقه ها شمال آفریقا واقع شده است. بیشتر این منطقه را ماسه و صخره پوشانده است و هیچ جاده ای هم در آن دیده نمی شود، علاوه بر این، این منطقه هیچ سکنه دائمی ای هم ندارد و هیچ منبع طبیعی ای هم در آن دیده نمی شود. بنابراین این که کشوری بخواهد ادعای آن را بکند، هیچ نفعی به حال اقتصاد آن کشور ندارد. البته این تازه نصف ماجراست و این موضوع علت دیگر هم دارد.

درست در مجاورت بیر تاویل قطعه زمین دیگری به شکل مثلث وجود دارد که اندازه آن بزرگ تر است ، نام این منطقه هم Halaib است، این منطقه هم از ماسه و صخره است اما با دریای قرمز هم مرز است و به همین علت ارزش بیشتری دارد. جالب است بدانید که در مورد این منطقه بر خلاف بیر تاویل، هم مصر و هم سودان هر دو آن را می خواهند اما به خاطر نحوه قرار گرفتن مرزهایی که بین آن ها وجود دارد، هر دو کشور یا می توانند بیر تاول را داشته باشند یا Halaib را، اما نمی توانند هر دو را با هم داشته باشند.

هر کسی هم که ادعای داشتن بیر تاول را بکند مجبور است که دیگر ادعای داشتن سرزمین بزرگ تر و مثلثی شکل Halaib را رها کند که مشخص است هیچ کشوری این را نمی خواهد. این شرایط عجیب و غریب در سال 1899 شروع شد، در آن زمان بریتانیا که قدرت منطقه را داشت، یک مالکیت مشترک به نام Anglo-Egyptian Sudan را ایجاد کرد. در واقع در آن زمان بریتانیا کنترل کاملی روی سودان داشت چرا که خود مصر در قیمومیت بریتانیا بود. در هر حال، در آن زمان، این طور موافقت شد که مرز بین سودان و مصر به صورت مستقیم و موازی باشد اما 3 سال بعد، بریتانیا تصمیم گرفت که این مرز مشخص شده درست نیست و بنابراین مرز نوی را مشخص کرد.

کوهی کوچک در جنوب مرز وجود داشت که بریتانیا تصمیم گرفت که باید جزیی از مصر باشد چرا که این قسمت میزبان قبیله ای کوچ نشین به نام آبابدا بود که بیشتر به مصر تعلق داشت تا سودان، نام این منطقه بیر تاویل گذاشته شد. در همین حال، یک تکه زمین بزرگ تر مثلثی شکل که Halaib نام داشت در شمال مرز و در نزدیکی دریای قرمز بود، این منطقه هم میزبان مردمی به نام بجا بود که در واقع از نظر فرهنگی به سودانی ها نزدیک تر بودند تا مصری ها.

در سال 1956 سودانی ها به استقلال رسیدند و دولت نو سودان اعلام کرد که مرزهای نو آن به گونه ای است که Halaib هم جزیی از این کشور است. از طرف دیگر کشور مصر هم اعلام کرد که این اعلام تعلق، موقتی بوده است و حق حاکمیتی که در سال 1899 مشخص شده بوده است بصورت یک معاهده بوده است و به همین علت هم Halaib بخشی از مصر است.

البته این موضوع که کشورهایی بخواهند بر سر مرزهایشان با هم مشاجره داشته باشند طبیعی است و نمونه آن را در جاهای دیگر دنیا هم تا حالا دیده ایم ولی چیزی که این مشاجره را یونیک تر از بقیه می کند تاثیری است که بر سر این منطقه کوچک تر در جنوب مرزی یعنی همان بیر تاویل داشته است. نه مصر و نه سودان هیچ کدام هیچ قیمومیتی را روی بیر تاویل نمی خواهند و به جای آن، هر دو دوست دارند که Halaib را داشته باشند.

طنز قضیه این جاست که در روی نقشه های مصر، بیر تایل به عنوان بخشی از سودان نشان داده شده است و روی نقشه سودانی ها بیر تاویل بخشی از مصر است! در واقع انگار هر کشوری سعی دارد تا این منطقه دوست نداشتنی را بخشی از کشور مقابل نشان دهد تا قطعه زمین پر ارزشتر هم مرز با دریای قرمز را صاحب شود. به همین علت است که می گویند بیر تاویل تنها منطقه ای در دنیاست که هیچ کسی آن را نمی خواهد، این جا سرزمینی است که هیچ کسی دوست ندارد صاحب آن باشد!

البته بر خلاف کشورها، تا حالا چندین نفر سعی کرده اند که بگویند بیر تاویل مال آن هاست که مثلا شخصی به نام دیمیتری زیخارف و دوستش میخاییل رونکاینن یکی از آن ها بوده است و همانطور که در تصویر می بینید، آن ها پرچم روسیه را در سال 2014 بر فراز این منطقه برافراشتند!!

تصویر پایین تر هم مربوط به یک آمریکایی به نام جرمی هیتون است که او هم با پرچمی که خانواده اش آن را طراحی کرده اند! سعی کرده است تا نشان دهد که بیر تاویل مال آنهاست! ظاهرا بر خلاف کشورها که مدام بیر تاویل را به هم پاس می دهند، مردم علاقه دارند نشان دهند تا این منطقه برای آنهاست!

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1277

به "تنها منطقه ای در جهان که هیچ کشوری آن را نمی خواهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها منطقه ای در جهان که هیچ کشوری آن را نمی خواهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید