بازار سنتی سمنان یکی از مشهورترین بازارهای ایران به شمار می رود

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازار سنتی سمنان یکی از مشهورترین بازارهای ایران به شمار می رود.

بازار سنتی سمنان یکی از مشهورترین بازارهای ایران به شمار می رود

بازار بزرگ سمنان در حدود 180 سال قبل در آغاز پادشاهی دودمان قاجار ساخته شد. بازار سمنان که به سبک معماری کهن ایرانی با سقف های خشتی و آجری متناسب با شرایط آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده، تا امروز بزرگ ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است. در گذشته، بازار عمومی شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاء الدوله (بازار مرده ها) بود. این مکان انتخاب فوق العاده ای برای خرید صنایع دستی، سوغات و مایحتاج زندگی است.

قسمت شمالی این بازار با حدود 250 مغازه طول بلندی دارد و به راسته بازار یا بازار بالا معروف است. در این قسمت بازمانده های مخروبه چند مسجد، حمام و کاروانسرا را می توانید ببینید. این بازار دارای سقف و طاق ضربی است که روی طاق های جناغی راسخ شد. پنجره های شیشه ای بزرگ بر بام آن نصب شده که نور داخل بازار را تأمین می نماید. در ادامه این بازار، بازار جنوبی یا همان بازار کوچک وجود دارد که به بازار پایین هم مشهور است. این بازار طول کمتری از قسمت شمالی دارد و به دلیل نزدیکی به امامزاده یحیی بن موسی، بازار حضرت خوانده می گردد. طول تقریبی این بازار 200 متر است. در ادامه بازار جنوبی، بازار شیخ علاءالدوله خودنمایی می نماید که که از جنوب شرق خیابان امام آغاز می گردد. این بازار به دوره ایلخانی بر میگردد و بخش کمی از آن به جای مانده است.

بازار از جنوب خیابان امام سمنان و متصل به آن آغاز می گردد و در 2000 متری اندکی به شمال متمایل شده و در شمال تا گورستان قدیمی علمدار ادامه می یابد. به سبب احداث این خیابان، بازار شیخ علاءالدوله به دو قسمت تقسیم شد. این بازار در قرن هشتم قمری به همت شیخ علاءالدوله سمنانی، عارف مشهور ایران همزمان با بنای شبستان شیخ علاءالدوله ساخته شده است. بازار شیخ علاءالدوله در دوره قاجار تعمیر و بازسازی شد ولی به مرور زمان اهمیت خود را از دست داد. این بازار را به این دلیل که در مسیر انتقال اموات برای دفن در گورستان علمد ار بود، بازار مرده ها نیز می نامند. در سالهای اخیر با تعمیر و بازسازی مسجد جامع سمنان، قسمتی از بازار به وسیله سازمان میراث فرهنگی بازسازی شد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1401 بروزرسانی: 21 بهمن 1401 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1451

به "بازار سنتی سمنان یکی از مشهورترین بازارهای ایران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سنتی سمنان یکی از مشهورترین بازارهای ایران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید