اسپیس ایکس ماهواره رادیویی بزرگ سیریوس را به فضا پرتاب کرد

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، شرکت اسپیس ایکس تنها چند روز پس از فرستادن محموله ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی، با یک موشک حرفه ای فالکون 9 ماهواره رادیویی عظیمی متعلق به شرکت سیریوس ایکس ام را به فضا برد.

اسپیس ایکس ماهواره رادیویی بزرگ سیریوس را به فضا پرتاب کرد

موشک دو مرحله ای فالکون 9 روز گذشته ساعت 12:26 بامداد منطقه زمانی شرقی (08:56 به وقت تهران) از مرکز فضایی کیپ کاناورال پرتاب شد تا هجدهمین پرتاب اسپیس ایکس در سال 2021 را رقم بزند. این موشک ماهواره رادیویی دیجیتال SXM-8 را برای شرکت رسانه ای سیریوس ایکس ام (Sirius XM) به فضا برد تا فضاپیما با استفاده از پیشرانه های داخلی، خود را به ارتفاع حدود 36000 کیلومتری در مدار زمین ثابت برساند.

مطابق دیگر پرتاب های این موشک، حدود 9 دقیقه بعد، بوستر مرحله اول که پیش از این در مأموریت سرنشین دار کرو-1 هم استفاده شده بود، به زمین بازگشت و با پیروزیت بر روی سکوی شناور بدون سرنشین فقط دستورالعمل ها را بخوان در اقیانوس اطلس فرود آمد تا بازیابی پیروز موشک های مداری اسپیس ایکس را به عدد 87 برساند.

ماهواره سیریوس ایکس ام-8 (SXM-8) به وسیله شرکت ماکسار تکنولوژی (Maxar Technologies) ساخته شده و یکی از دو ماهواره ای است که به وسیله اسپیس ایکس پرتاب می گردد تا جایگزین ماهواره های قدیمی سیریوس گردد.

این ماهواره عظیم 7000 کیلوگرمی با توان بیش از 8000 وات محتوای رسانه ای را برای کاربران در آمریکا، کانادا و کارائیب فراهم می نماید. این دومین ماهواره تازه از مجموعه سیریوس است و نخستین ماهواره با نام SXM-7 در دسامبر 2020 پرتاب شده بود.

این ماهواره اما در ابتدای سال 2021 دچار مشکل محموله شد و از دست رفت. بدین ترتیب سیریوس با پوشش بیمه ای 225 میلیون دلاری ماهواره، در پی ساخت نسخه دیگری از SXM-7 است تا در کنار SXM-8 تازه پرتاب شده، به فعالیت بپردازد.

هر دو ماهواره بر پایه سازه محوری SSL-1300 ماکسار تکنولوژی ساخته شده اند و در باند فرکانسی S فعالیت می نمایند. این ماهواره ها مجهز به دو آرایه عظیم خورشیدی و باتری برای ذخیره انرژی در مدار هستند.

اگرچه سیریوس ماهواره های تازه را برای جایگزینی با XM-3 و XM-4 درنظر گرفته اما این ماهواره های قدیمی هم هنوز عملیاتی هستند و انتظار می رود که تا چند سال آینده به ارائه خدمات بپردازند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ماهواره رادیویی SXM-8 در مدار

Credit: Maxar Technologies

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 966

به "اسپیس ایکس ماهواره رادیویی بزرگ سیریوس را به فضا پرتاب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس ایکس ماهواره رادیویی بزرگ سیریوس را به فضا پرتاب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید