آیا افراد چاق باید پول بیشتری برای بلیط هواپیما پرداخت کنند؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، قانون ایرلاین ها برای مسافران دارای اضافه وزن

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، اضافه وزن و چاقی از سال 1980 تا به الان دو برابر شده است! در سال 2014، بیش از 1.9 میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن و بیش از 600 میلیون نفر چاق بوده اند. معضل چاقی و اضافه وزن علاوه بر مسائل سلامتی که برای فرد به همراه دارد در هنگام پرواز و سفر با هواپیما نیز مشکل ساز می شود. جایگاه هواپیما برای یک نفر با وزن معمولی ساخته شده است و به دلایل امنیتی لازم است که فرد در جایگاه جا بشود! مسافرانی که اضافه وزن زیادی داشته باشند مسلما نمی توانند کاملا در جایگاه جا بشوند و گاهی کمربند ایمنی به سختی بسته می شود. در این صورت ممکن است امنیت مسافر به خطر بیفتد، به همین دلیل برخی ایرلاین ها قوانینی را برای مسافران دارای اضافه وزن وضع کرده اند. این ایرلاین ها قانونی را برای پرداخت هزینه بیشتر مطرح کرده اند و برخی ایرلاین ها این قانون را اجرایی نیز کرده اند! برای اینکه با این قانون عجیب و جزئیات آن آشنا شویم با خبرنگاران همراه باشید.

آیا افراد چاق باید پول بیشتری برای بلیط هواپیما پرداخت کنند؟

مسائل مسافران دارای اضافه وزن

سال گذشته وکیلی به نام جورجیو دسترو از شرکت هواپیمایی امارات شکایت کرد. دلیلش چه بود؟ اضافه وزن مسافر بغل دستی!!! به گفته دسترو، مسافری که کنارش نشسته بود اضافه وزن بالایی داشته و بخش زیادی از فضای جایگاه او را نیز اشغال کرده بوده است. دسترو ادعا کرده که بخش زیادی از 9 ساعت پرواز از کیپ تاون تا دبی را یا روی جایگاه مهمانداران نشسته یا ایستاده بوده است. مدرک او برای شکایت چه بوده است؟ یک عکس سلفی که نشان می دهد بازوی مسافر بغل دستی کاملا در جایگاه او قرار گرفته است!

بسکمک از منتقدان معتقدند شرکت های هواپیمایی باید راحتی و رفاه تمام مسافران با هر مقدار و وزنی را فراهم کنند. هر مسافری حق پرواز دارد و این حق را دارد که با خرید بلیط هواپیما، یک جایگاه راحت و یک پرواز امن و بی دغدغه را تجربه کند. جایگاه های هواپیما برای یک فرد با وزن و مقدار معمولی ساخته شده و مسافرانی که دارای اضافه وزن هستند یا قد بسیار بلندی دارند مجبورند سفر ناراحتی داشته باشند. پگی هاول، مدیر روابط عمومی موسسه ملی کمک به پذیرش چاقی (بله، چنین سازمانی هم وجود دارد!) در ایالات متحده در این رابطه می گوید: بلند، کوتاه، لاغر یا چاق، چهارشانه یا ظریف، هر مسافری با هر سایز و مقدار ای که باشد سوار هواپیما می شود و جایگاه های هواپیما برای بسکمک افراد مناسب نیستند. در دنیای مدرن امروز شرکت های هواپیمایی باید حقوق تمام مشتریان را به رسمیت بشناسند و برای همه مسافران با هر شرایطی، تجربه سفری راحت و لذت بخش را فراهم کنند.

مالیات چاقی، راهکار ایرلاین ها برای مسافران دارای اضافه وزن

بسکمک از ایرلاین ها برای راحت بودن مسافران دارای اضافه وزن به آن ها پیشنهاد می کنند دو جایگاه را خریداری کنند! گاهی ایرلاین ها برای خرید جایگاه دوم تخفیف هایی را نیز به این افراد ارائه می دهند. اما برخی ایرلاین ها پا را فراتر گذاشته و مسافر را به دلیل اضافه وزن مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می کنند. به طور مثال شرکت هواپیمایی ساموآ ایر (Samoa Air) مسافران دارای اضافه وزن را جریمه می کند و آن ها را ملزم به پرداخت مبلغی می کند که به مالیات چاقی مشهور شده است! تا به امروز با جریمه اضافه بار آشنا بودیم، اما آیا به سمتی پیش می رویم که جریمه اضافه وزن نیز خواهیم داشت؟

در نگاه اول، مالیات چاقی به نظر بی رحمانه و تبعیض آمیز به نظر می رسد. اما برخی استدلال می کنند که این کار کاملا منطقی و مربوط به اعداد و ارقام است. هرچه هواپیما سنگین تر باشد سوخت بیشتری مصرف می کند. به همین دلیل ایرلاین ها با وضع قوانین در پی هرچه سبک تر کردن هواپیما هستند. سابق بر این، خلبانان خود عامل یکی از بارهای سنگین هواپیما بودند. برای 75 سال، خلبان ها مجبور بودند کتاب راهنمای پرواز 18 کیلوگرمی را در هر پرواز همراه خود داشته باشند. اما امروزه بیشتر ایرلاین های آمریکایی میلیون ها دلار هزینه کرده اند تا این کیسه های سنگین را به کتاب های الکترونیک و در واقع آیپد تبدیل کنند. امریکن ایرلاین اعلام کرده که این تغییر کوچک و کاهش 18 کیلوگرم از وزن بار هواپیما باعث سالانه 1.2 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت شده است.

استدلال شرکت های هواپیمایی چیست؟

ملزم کردن مسافران دارای اضافه وزن برای پرداخت مبلغ بیشتر صرفا برای شرمنده کردن مسافران نیست! بلکه این ایرلاین ها ردیف ایکس لارج (XL) نیز به مسافران ارائه می کنند که دارای جایگاه های بزرگتری است. مسافران دارای اضافه وزن با نشستن در این جایگاه ها می توانند بسیار راحت تر باشند. این جایگاه ها 30 الی 35 سانتیمتر از جایگاه های معمول هواپیما بزرگ تر و عریض تر هستند.

کریس لانگتون، مدیر اجرایی ایرلاین ساموآ ایر در مورد ملزم کردن مسافران دارای اضافه وزن به پرداخت مبلغ بیشتر می گوید: برخلاف چیزی که به نظر می رسد این کار نه تنها غیرمنصفانه نیست، بلکه کاملا در راستای رعایت عدالت بین تمام مسافران است. پرسش این است که چرا یک فرد لاغر باید هزینه اضافه وزن یک مسافر دیگر را بپردازد؟ به بیان دیگر، چرا یک فرد 70 کیلویی برای اضافه بار خود باید جریمه شود و مبلغی را بپردازد، اما یک فرد 130 کیلویی نباید هیچ گونه مبلغی را پرداخت کند؟! لانگتون می گوید: در هواپیما یک کیلوگرم یک کیلوگرم است و فرقی نمی کند که این یک کیلوگرم مربوط به بار و چمدان باشد یا مسافر! وزن هواپیما مشخص کننده امنیت و مقدار مصرف سوخت است، پس وزن مسافر نیز باید در این مساله لحاظ شود!

چاقی یک بیماری است!

با این حال، پگی هاول از موسسه ملی پذیرش چاقی اینطور استدلال می کند که چاقی یک بیماری است و این طرز برخورد با این افراد غیرمنصفانه و غیرانسانی است. ما مشروعیت این قانون تبعیض آمیز را زیر سوال می بریم و معتقدیم باعث نقض قانون دسترسی حمل و نقل هوایی برای مسافران با شرایط ویژه می شود. انجمن پزشکی آمریکا چندی پیش چاقی و اضافه وزن را رسما یک بیماری بیان نمود. بنابراین مسافران چاق باید تحت حمایت قرار بگیرند.

نظر شما چیست؟ آیا با چنین قانونی موافقید و فکر می کنید منصفانه است؟ یا فکر می کنید پرداخت هزینه برای چاقی نقض قوانین انسانی و حقوق مشتری است؟ همان طور که دیدیم این قانون موافقان و مخالفان بسکمک دارد و هنوز توافقی همگانی در این مورد صورت نگرفته است. یکی از مسائل برای پیاده سازی این قانون، نحوه محاسبه جریمه اضافه وزن است. باید محاسبات دقیقی در مورد تاثیر هر یک کیلوگرم بر مصرف سوخت انجام شود عوامل بسکمک زیادی در این مساله دخیل هستند. باید منتظر ماند و دید شرایط پرواز مسافران دارای اضافه وزن در آینده چگونه خواهد بود!

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1226

به "آیا افراد چاق باید پول بیشتری برای بلیط هواپیما پرداخت کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا افراد چاق باید پول بیشتری برای بلیط هواپیما پرداخت کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید