واکسن کرونا نزدیک تر از همواره؛ نتایج اولیه به کجا رسید؟

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، آزمایش بر روی گروهی از افرادی که واکسن کووید-19 را دریافت نموده اند نشان می دهد که سیستم ایمنی این افراد واکنشی سریع به واکسن این ویروس نشان داده است و بدن این گروه کوچک از دریافت کنندگان واکسن، در مقابل آزمایش مقاوم بوده به خوبی از پس آن برآمده است.

واکسن کرونا نزدیک تر از همواره؛ نتایج اولیه به کجا رسید؟

این نتایج امیدبخش را شرکت داروسازی مادرنا منتشر نموده است. مادرنا یک شرکت داروسازی بریتانیایی، مستقر در ایالت ماساچوست کشور آمریکا است که در حال کوشش برای ساخت واکسن کرونا است. حالا قرار است نتایج به دست آمده از این تحقیقات در سطح عظیم تری آزمایش گردد.

مرحله ابتدایی تحقیقات برروی 45 نفر انجام شد. اما در این میان، نتایج به دست آمده از 8 نفر از شرکت کنندگان آثاری از پادتن های خنثی کننده ویروس کووید-19 را در بدن آن ها نشان می دهد. پادتن هایی که می تواند بدن افراد را در مقابل ویروس کرونا محافظت کند. این پادتن ها در همان سطحی هستند که در بدن بهبودیافتگان ویروس جدید کرونا پیدا شده است.

مدیرعامل شرکت مادرنا می گوید این نتایج نشان می دهد که واکسن نقش معین کننده ای در مبتلا نشدن افراد به بیماری کووید-19 دارد.

هدف مرحله اول آزمایش واکسن ویروس کرونا بیشتر از همه سنجش ایمنی، سلامت و خطرات واکسن است نه کیفیت و میزان اثرگذاری واکسن. کارایی واکسن قرار است در مرحله دوم تحقیقات آنالیز گردد.

در مجموع 45 نفر افرادی که آزمایش بر روی آن ها انجام شده است، به فاصله یک ماه، دو بار به آن ها واکسن هایی در واحدهای 25، 100 و 250 میکروگرم به آن ها تزریق شده است.

مادرنا می گوید که کسانی که دو واحد کمترِ واکسن را دریافت نموده اند دو هفته بعد از دریافت واحد دوم بدنشان پادتن کووید-19 را فراوری نموده است. اما در خصوص واحد 250 میکروگرمی اطلاعاتی در دسترس نبود. تنها عوارض جانبی مشاهده شده در این واکسن قرمزی در ناحیه تزریق بوده است. پزشکان درگیر در این آزمایش به نتایج آن خوشبین هستند هرچند از نظر بالینی برای این خوشبینی خیلی زود است.

در این زمینه بخوانید:

سه سناریو محتمل برای آینده ویروس کرونا

آیا داروی رمدسیویر درمان قطعی بیماری کرونا است؟

کوشش های و آزمایش های مؤثری در جهت ساخت واکسن ویروس جدید کرونا، خبر خوب و امیدوارکننده ای است. بعضی از کارشناسان معتقدند که این آزمایش ها نشان می دهند که دست یابی به واکسن چیز دور از ذهنی نیست چراکه بدنِ افراد در محیط آزمایشگاهی پادتن فراوری نموده است. اما در خصوص سطح محافظت این پادتن ها هنوز سؤالات زیادی وجود دارد. اینکه آیا این پادتن ها در مقابل ویروس اصلی، نه ضعیف شده، چقدر مقاوم هستند هنوز جای سؤال دارد. افراد مورد آزمایش که واکسن دریافت نموده اند هنوز تحت مراقبت هستند چراکه روشی که شرکت مادرنا برای فراوری واکسن استفاده می نماید روشی است به نام پیغام دهنده RNA که هرگز در ایالات متحده به کار گرفته نشده است. این روشی جدید برای فراوری واکسن است و کمی زمان ضروری است تا از ایمن بودن آن مطمئن شویم. اما با همه این اوصاف دانشمندان از جریان پروژه رضایت دارند.

آخرین تحقیقات بر روی موش ها نشان داده است که این واکسن می تواند از تکثیر و گسترش ویروس ها در ریه حیوانات جلوگیری کند. شرکت مادرنا که با مؤسسه ملی آلرژی و مؤسسه بیماری های عفونی همکاری داشته است، به دنبال شروع مرحله دوم آزمایش ها است و در این مرحله قرار است بر اثرگذاری 50 میکروگرم از واکسن بر روی افراد تحقیق کند.

اوایل ماه ژوئیه قرار است مرحله سوم این آزمایش ها شروع گردد. در مرحله سوم آزمایش بر روی گروه عظیم تری از شرکت کنندگان انجام می گردد و قرار است نتایج مراحل 1 و 2 نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

البته مراحل ساخت و آنالیز واکسن دیگری هم به نام اینویو به سرپرستی دانشگاه آکسفورد در حال اجرا است.

منبع: ان بی سی نیوز

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 600

به "واکسن کرونا نزدیک تر از همواره؛ نتایج اولیه به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا نزدیک تر از همواره؛ نتایج اولیه به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید