علی باقری: آمریکایی ها نه اهلیت مذاکره دارند و نه اهل مذاکره هستند

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود که رفتار، خوی و سرشت آمریکایی ها به جهت ویژگی استکباری و سلطه جویانه آنها به گونه ای است که نه اهل مذاکره هستند و اهلیت مذاکره را دارند.

علی باقری: آمریکایی ها نه اهلیت مذاکره دارند و نه اهل مذاکره هستند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علی باقری در همایش بین المللی افول آمریکا؛ فرایند گذشته و تحولات آینده که امروز (سه شنبه) در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار گردید، توضیح داد: افول رهبری آمریکا در دنیا بحث جدیدی نیست و وجوه مختلف هم دارد و علل متفاوتی هم دارد.

وی با اشاره به کوشش ها و برنامه های جدی آمریکا برای سلطه بر دنیا خاطر نشان کرد: اولین و مهمترین خللی که در این ایده و تفکر آمریکا یی ها ایجاد شد، باتلاق عراق بود. اتفاقی که در عراق افتاد امتداد مترتب بر یک واقعیت در صحنه عراق بود و آن امتداد تفکر انقلاب اسلامی در عراق بود. یعنی آن چیزی که باعث شکست آمریکایی ها در عراق شد و آنها را مجبور کرد در دوره اوباما با سیاست به اصطلاح تغییر از منجلاب عراق خارج شوند در واقع قدرت نرمی بود که بر اساس تفکر انقلاب اسلامی ایجاد شده بود و آن به میدان آمدن مردم باورمند بود که نقش مهمی در شکست آمریکا در عراق داشت و این یک مولفه ای بود که آمریکایی ها برای آن هیچ محاسبه ای نداشتند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران توضیح داد: هرچقدر مولفه های نرم قدرت آمریکا در مدیریت دنیای افزایش پیدا کند آمریکایی ها به آن صندلی رهبری که مدنظرشان هست بیشتر نزدیک می شوند اما الان که شما نگاه می کنید مولفه های قدرت نرم آمریکا که بر گرفته از مکتب لیبرالیسم است حتی داخل خود آمریکا به چالش کشیده شده است. در حال حاضر آزادی، دموکراسی، حقوق بشر، توسعه متوازن یعنی شاخص های که آمریکایی ها بر اساس آنها می خواستند هیمنه خود را بر دنیا گسترش بدهند از داخل دچار خلل شده اند.

باقری اضافه کرد: شعار ترامپ مبنی بر اول آمریکا یا آمریکا اول دال بر این است که آمریکایی ها اول باید مسائل خود را در داخل حل نمایند این در واقع نشان می دهد که نه تنها هژمون بلکه رهبری آمریکا توسط خودشان در داخل به چالش کشیده شده و این نوعی عقبگرد است.

معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره مذاکره با آمریکا گفت: رفتار، خوی و سرشت آمریکایی ها به جهت ویژگی استکباری و سلطه جویانه آنها به گونه ای است که نه اهل مذاکره هستند و نه اهلیت مذاکره را دارند.

وی تشریح کرد: آمریکایی ها اهلیت مذاکره را ندارند چرا که به مذاکره صرفا تاکتیکی نگاه می نمایند و نگاه راهبردی ندارند. یعنی می خواهند با مذاکره ابزار قدرت طرف مقابل را بگیرند تا بتوانند وارد مرحله بعدی شوند و در نهایت او را تسلیم نمایند. یعنی مذاکره برای آمریکای ها جایگزین عدم پرداخت هزینه های گزینه های دیگر است. به همین دلیل، آمریکایی ها اهلیت مذاکره را ندارند.

عضو تیم سابق مذاکره نماینده هسته ای ایران در ادامه گفت: نکته دوم اینکه آمریکایی ها اهل مذاکره نیستند به دلیل اینکه پایبندی و الزامات مذکراه را ندارند و برجام مصداق واقعی این مسئله است که نشان می دهد آمریکایی ها نه اهلیت مذاکره را دارند و نه اهل مذاکره هستند.

وی در پاسخ به این مسئله که عده ای در داخل معقتدند رویکرد بایدن با ترامپ متفاوت است و در صورت پیروزی می توان با او وارد مذاکره شد، گفت: در مرحله اول باید دید خود بایدن چه می گوید. وی اخیرا در مطلبی که منتشر کردند نگاه خود را درباره ایران روشن کرد. بایدن و تیم او بر این نکته تاکید دارند اگر ما مسئولیت را به عهده بگیریم مذاکراتی را آغاز می کنیم که همزمان شامل پفراینده هسته ای و سیاست منطقه ای ایران باشد.

باقری تاکید نمود که این در واقع همان ایده ترامپ است که تیم بایدن تکرار می نماید هرچند نوع و شیوه تعاملی آنها متفاوت است ولی هدف همان هدف است که عملا تعقیب می نمایند و این چیزی است که آنها در نوشته ها و اظهارات خود در این دوره از انتخابات مطرح نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 526

به "علی باقری: آمریکایی ها نه اهلیت مذاکره دارند و نه اهل مذاکره هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی باقری: آمریکایی ها نه اهلیت مذاکره دارند و نه اهل مذاکره هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید