سهمیه شنا ایران در المپیک چگونه به دست آمد، صید عظیم از دل کرونا

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، به گزارش خبرنگاران، نخستین سهمیه مستقیم المپیک (حد نصاب ورودی B) در رشته شنا بعد از 14 سال روز آدینه به وسیله مهرشاد افقری به دست آمد. پیش از این تنها یک بار در المپیک 2008 پکن، شنای ایران پیروز به کسب سهمیه مستقیم شده بود. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی شنا، برترین هایی که حد نصاب ورودی B المپیک را کسب کردند در دسته بندی بازی های المپیک 2020 توکیو قرار می گیرند.

سهمیه شنا ایران در المپیک چگونه به دست آمد، صید عظیم از دل کرونا

شنا ایران در حالی این پیروزیت عظیم را کسب کرد که شرایط سخت و نابرابری در دوران کرونا پشت سر گذاشت. ابتدای سال 98 در آستانه مسابقات انتخابی المپیک شوک عظیمی به شناگران وارد شد و آن تعطیلی استخر آزادی تنها استخر استاندار کشور برای واگذاری به بخش خصوصی بود. خبر عجیبی که واکنش رسانه ها را در پی داشت و در نهایت مسئولان مجبور به عقب نشینی شدند. سپس در اواخر سال 98 ویروس کرونا در ایران و دنیا شیوع یافت تا بدشانسی بیخال شنا نگردد. کرونا باعث تعطیلی استخرها شد و ملی پوشان هم چهار ماه در تعطیلی دوباره نهاده شدند.

استخر و آب احتیاجهای اولیه شناگران به تعداد می رود و تعطیلی مدوام استخرها بنا بر دلایل ذکر شده ملی پوشان و استعدادها را از اهدافشان دور کرد. اما این موانع باعث نشد تا شناگران ایران و فدراسیون شنا نا امید شوند. تیم ملی شنا در مسابقات کسب سهمیه صربستان شرکت کرد و رکوردهای ملی جابجا شد. تیم شنا پایگاه قهرمانی اصفهان هم در حالی که در زمان مشخص شده پیروز به دستیابی به حد نصاب کمیته فنی نشده بود با حمایت یک باشگاه خصوصی تمریناتش را پیگیری کرد تا با حمایت محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا راهی مسابقات انتخابی المپیک شوند.

در نهایت افتخار عظیمی برای خانواده عظیم شنا رخ داد و نخستین سهمیه مستقیم المپیک پس از 14 سال و برای دومین بار به دست آمد. شنا ایران استعدادهای خوبی دارد که با مدیریت رئیس فدراسیون امروز به نتیجه رسید. احتیاج امروز شنا ایران امکانات و سخت افزار است که باید از سوی مسئولان بالادست فراهم گردد تا شنا بتواند از استعدادها و سرمایه های انسانی اش به خوبی بهره گیرد.

اگر حمایت باشگاه خصوصی و رئیس فدراسیون صورت نمی گرفت شنا این افتخار عظیم را به دست نمی آورد. با توجه به اینکه این سهمیه در شرایط بسیار سختی برای جامعه شنا به دست آمده است امید می رود وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگاه ویژه تری به شنا داشته باشند در آینده شاهد سهمیه های بیش تری باشیم

گامر دیلانچیان مربی اعزامی تیم شنا اصفهان به مسابقات کسب سهمیه المپیک در گفت و گو با خبرنگاران، درباره شرایط شناگر اصفهان گفت: نتوانستیم حدنصاب کمیته فنی شنا که در سال 97 مشخص شده بود را کسب کنیم چرا که شناگران مان قرار بود اواخر سال 98 قرار بود شناگران مان به حدنصاب برسند و سپس در سال 99 که اولین اعزام برای کسب سهمیه المپیک در مسابقات شرکت نمایند اما با شیوع ویروس کرونا نتوانستیم به پیک شناگران دست یابیم.

وی ادامه داد: در نتیجه شناگران مان به حدنصاب نرسیدند. مسابقه ای هم برگزار نشد ریسک عظیمی کردیم و تیم را برای آخرین شانس کسب ورودی المپیک بستیم، در آن موقع استخرها بدترین حالت را داشتند و تعطیل بودند. اردوی تیم ملی هم از اواخر خرداد ماه پس از 4 ماه تعطیلی بازگشایی شد و از آنجایی که اردوها بدون خوابگاه بود نتوانستیم در آن شرکت کنیم. نهایتاً با استخرهای سرباز غیراستاندارد اصفهان در تابستان کارمان را آغاز کردیم.

مربی تیم شنای اصفهان اعزامی به مسابقات کسب ورودی B المپیک ادامه داد: سال گذشته با توجه به استخرهای غیراستاندارد امیدمان برای کسب سهمیه بسیار کم بود تا دی ماه که باشگاه اریس برای یاری به ورزش شنا که در حال نابودی بود گامی در میدان گذاشت و به یاری معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش استخر مروارید در اختیار این باشگاه برای تمرینات شناگران نهاده شد. طبیعتاً قهرمانان هم اجازه استفاده از آن را داشتند و بالاخره ما توانستیم از دی ماه در استخر استاندارد 50 متر تمرینات مان را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط پیشرفت شناگران که در سال تازه کسب کردند از کمیته فنی درخواست کردیم تا آنها هم همراه تیم اعزام شوند اما متأسفانه به این علت که در چارچوب و طبق قوانین نبود با آن مخالفت شد. به همین علت جابرزاده مدیریت باشگاه اریس درخواست داد که با توجه به اینکه در سال 97 قهرمان شدند و یک سهمیه حضور بین المللی دارند برای جلوگیری از فرصت سوزی تیم بتواند برای کسب سهمیه اعزام گردد. محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا هم این درخواست را پذیرفت.

دیلانچیان ادامه داد: ابتدا قرار بود در مسابقات ترکیه شرکت کنیم اما به علت کرونا این مسابقات به صورت ملی برگزار گردید و اجازه حضور خارجیان را ندادند. دقیقه 90 پیروز شدیم مسابقات بلغارستان را پیدا کنیم که با همکاری وزارت امور خارجه و سفارت ایران در بلغارستان و سایر دوستان ظهر روز دوشنبه ویزا را دریافت کردیم. از اداره کل اصفهان، هیأت اصفهان و تمامی کسانی که در این جهت به ما یاری کردند تا اعزام شویم تشکر می کنم. بعلاوه از مدیریت باشگاه اریس که هم روحی و هم اقتصادی تیم را حمایت کردند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم کمیته فنی اشتباه بود که شناگران اصفهان در اردوهای ملی قرار نگرفتند، گفت: خیر به هر حال کمیته فنی پارامتر مشخصی لحاظ کرد که باید همه از آن تبعیت می کردند اگر کمیته فنی درخواست ما را می پذیرفت شاید مورد اعتراض سایر نفرات قرار می گرفتند و آنها هم مدعی می شدند که آنها هم می توانند کسب سهمیه نمایند ولی شاید می شد به اسم پایگاه ملی اعتماد بیشتری به ما می شد. شاید در حقیقت تنها جایی که بسیار قانونمند عمل کردند همین جا بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 969

به "سهمیه شنا ایران در المپیک چگونه به دست آمد، صید عظیم از دل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه شنا ایران در المپیک چگونه به دست آمد، صید عظیم از دل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید