تور فرانسه: رئیس جمهور فرانسه برای قتل الجزایری ها عذرخواهی نکرد

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، رئیس جمهور فرانسه در مراسم بزرگداشت کشتار قربانیان 60 سال پیش معترضان مخالف با حاکمیت این کشور بر الجزایر حاضر شد اما بابت این جنایت عذرخواهی نکرد.

تور فرانسه: رئیس جمهور فرانسه برای قتل الجزایری ها عذرخواهی نکرد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، امانوئل ماکرون روز شنبه در مراسم بزرگداشت کشتار قربانیان 60 سال پیش معترضان مخالف با حاکمیت این کشور بر الجزایر حاضر شد. این نخستین بار است که یک رئیس جمهور فرانسه در چنین مراسمی حضور پیدا می نماید.

در تظاهراتی که 17 اکتبر 1961 پیش از سوی مخالفان و معترضان حاکمیت فرانسه بر الجزایر در پاریس برگزار گردید، نیروهای پلیس با حمله به معترضان تعدادی از معترضان را به قتل رساندند. تلفات این کشتار همچنان نامشخص به جای مانده است اما مورخان معتقدند احتمالا صدها نفر در آن کشتار جان خود را از دست داده اند.

به گزارش یورونیوز، با این حال روسای جمهوری فرانسه همیشه از به رسمیت شناختن این کشتار خودداری کردند اما امانوئل ماکرون در این مراسم حاضر شد. ماکرون البته بابت این مسئله عذرخواهی نکرد اما در عین حال سرکوب مرگبار پلیس در آن روز را اتفاقی غیرقابل توجیه دانسته است.

این تجمع در سال پایانی کوشش خشونت آمیز فرانسه برای حفظ الجزایر به عنوان مستعمره شمال آفریقا و در میان مبارزات علیه سرزمین اصلی فرانسه به وسیله شبه نظامیان هوادار استقلال برگزار گردیده بود.

ماکرون روز شنبه و یک روز پیش از سالگرد رسمی در مراسم یادبودی که در پارکی در حومه پاریس به این منظور برگزار گردیده بود شرکت کرد. وی اذعان کرد که ده ها معترض کشته شده و اجساد آنها به رودخانه سن انداخته شده است.

در حالی که ماکرون از اقدامات پلیس پاریس در آن روز عذرخواهی رسمی نکرد، دفتر ریاست جمهوری این کشور در بیانیه ای خاطرنشان کرد که سرکوب مرگبار، غیر قابل توجیه است. در بیانیه کاخ الیزه آمده است: ماکرون حقایق را به رسمیت شناخت. جنایات اجرا شده در آن شب تحت فرمان موریس پاپون برای جمهوری قابل توجیه نیست.

کمپین های تبلیغاتی خواستار عذرخواهی، در نظر گرفتن غرامت برای قربانیان و خانواده های آنها و یا تشخیص این امر هستند که سرکوب ها در زمره جنایات دولتی قرار بگیرند.

بعضی از بدترین خشونت ها بر روی پل سنت پیشل در نزدیکی کلیسای جامع نوتردام رخ داد. جایی که شاهدان می گویند پلیس الجزایری های بسیاری را به درون رودخانه سن انداخته و تعداد نامعلومی از این افراد غرق شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 1111

به "تور فرانسه: رئیس جمهور فرانسه برای قتل الجزایری ها عذرخواهی نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه: رئیس جمهور فرانسه برای قتل الجزایری ها عذرخواهی نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید