داعش 7600 ایزدی را ربوده و یا کشته است

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، گفت، گروه تروریستی داعش بیش از 7600 ایزدی را طی سیطره بر شهر موصل عراق در تابستان سال 2014 کشته و یا ربوده است.

داعش 7600 ایزدی را ربوده و یا کشته است

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، کمیساریای عالی حقوق بشر عراق با صدور بیانیه ای بیان کرد، امروز ششمین سالگرد قتل عام ایزدی ها در شهرستان سنجار و مناطق نینوا توسط گروهک های جنایتکار داعش است که مسبب کشته شدن 1200 ایزدی و آواره شده بیش از 360 هزار تن بوده است.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، در نتیجه این رخداد بیش از 83 هزار گور جمعی به جای ماند و بیش از 6 هزار و 400 تن دیگر ربوده شدند.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق خواستار بازگشت داوطلبانه ایزدی ها به مناطق اصلی شان، ارائه حمایت کافی از آنها، توسعه توانمندی های آنها و بازسازی زیرساخت های بیمارستان ها، مدارس و سایر موسسات خدماتی برای آنها شد.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق همچنین خواستار مداخله منطقه ای و بین المللی از طریق کانال های رسمی دولت عراق برای بازگرداندن ایزدی های ربوده شده به آغوش خانواده هایشان شد و مجلس این کشور را به وضع قوانین لازم برای جبران بی عدالتی و ظلمی که در حق عراقی ها توسط گروهک های تروریستی می شود، ترغیب کرد.

هنگامی که داعش بر موصل سیطره داشت، صدها هزار تن از غیرنظامیان به ویژه اقلیت های دینی مسیحی و ایزدی کشته و یا فرار کردند.

بغداد در دسامبر 2017 از پیروزی خود علیه داعش و بازپس گیری اراضی خود خبر داد.

از سوی دیگر، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق با صدور بیانیه ای به مناسبت ششمین سالگرد جنایت شنیع گروه تروریستی داعش علیه ایزدی ها بر لزوم تسریع در جبران خسارت های قربانیان تروریسم تاکید کرد.

الحلبوسی در بیانیه خود، بیان کرد: ما با درد و غم فراوان جنایت های شنیع و وحشیانه گروهک های تروریستی داعش علیه ایزدی ها از جمله قتل و کشتار، بردگی و آوارگی و نیز مهاجرت را یادآوری می کنیم و مجدداً این اقدام تروریستی بزدلانه و ظالمانه را که به هیچ دین و رفتار انسانی شباهت ندارد، محکوم می کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: از تحقق ثبات برای ایزدی ها و تمامی اقلیت ها، گروه ها و اقوام عراقی که در معرض عملیات های تروریستی قرار گرفته اند، حمایت می کنیم.

رئیس مجلس عراق بر لزوم تسریع در جبران خسارت های قربانیان تروریسم، ثبات اهالی مناطقی که به خاطر تروریسم ضرر دیده اند و نیز بر اهمیت تحقق صلح داخلی تاکید کرد.

الحلبوسی همچنین بر اهمیت پیشبرد آشکار و واضح پرونده ربوده شدگان و مفقودشدگان در شهرهای آزاد شده و نیز برخورد منصفانه با خانواده های آنها از جمله مادران و زنان آنها که سالهای طولانی عضو خانواده خود را از دست داده اند و تا به امروز از سرنوشت آنها اطلاعاتی کسب نکرده اند، تاکید کرد.

ایزدی ها اقلیت دینی هستند که بیشتر آنها در نزدیکی موصل، منطقه کوهستانی سنجار در استان نینوا واقع در شمال عراق زندگی می کنند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 389

به "داعش 7600 ایزدی را ربوده و یا کشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داعش 7600 ایزدی را ربوده و یا کشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید