فراوری بذرهای هیبریدی توسط متخصصان دانش بنیانی

به گزارش دنیای با نشاط مدرسه، متخصصان کشور پیروز به فراوری بذر هیبریدی با خواص ویژه شدند. این محصول دانش بنیان با عملکرد خود مقاومت در برابر بیماری ها و آفات را افزایش می دهد و یکی دیگر از نگرانی های کشاورزان یعنی کیفیت پایین را برطرف می نماید.

فراوری بذرهای هیبریدی توسط متخصصان دانش بنیانی

به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این روزها توان و تخصص نیروی انسانی با فراوری محصولات دانش بنیان خودنمایی می نماید. متخصصانی که در حوزه های گوناگون با سلاح علم وارد میدان شده اند. کشاورزی یکی از حوزه های مهمی است که اقدامات فناورانه در توسعه آن تاثیر چشم گیری دارد. به همین دلیل یک شرکت دانش بنیان با فعالیت در زمینه اصلاح بذر صیفی جات گوناگونی مانند خیار، گوجه، فلفل، بادمجان، پیاز، هندوانه، خربزه و دانه روغنی کنجد باعث فراوری محصولات با کیفیت شده است.

مریم گل آبای مدیر عامل شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش هدف اصلی این مجموعه را فراوری بذر هیبرید با عملکرد بالا، کیفیت مطلوب، مقاوم به بیماری ها و آفات و سازگاری با شرایط آب و هوایی ایران دانست و گفت: در این مجموعه که متشکل از اعضای هیات علمی و متخصصان اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، بیماری های گیاهی، زراعت و غیره است، ایجاد خط های مناسب برای ایجاد هیبرید از روش های اصلاح کلاسیک و دابل هاپلوئیدی استفاده می گردد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، گفت: ما در شرکت با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به متخصصان ایرانی توانستیم به حوزه فراوری بذر هیبرید (F1) صیفی جات مهم ورود کنیم. میزان گردش اقتصادی واردات بذر هیبرید صیفی جات به ده ها میلیارد دلار در سال می رسد که در صورت تحقق اهداف چند ساله شرکت نگین بذر دانش باعث جلوگیری از خروج این مقدار ارز از کشور می گردد.

محصول اصلی این شرکت، فراوری بذر هیبرید صیفی جات است که در حال حاضر فراوری تجاری بذر خیار صورت گرفته است و بذر سایر محصولات مانند گوجه و فلفل هم به زودی تجاری سازی خواهد شد.

گل آبادی ادامه داد: تا کنون پیروز شده ایم 6 رقم هیبرید کاملا ایرانی خیار گلخانه ای و همچنین 3 رقم هیبرید گوجه فرنگی گلخانه ای را ثبت کنیم. علاوه بر این محصولات دیگری هم در حال ارزیابی های نهایی برای معرفی به بازار و تجاری سازی است.

با فراوری بذر هیبرید توسط این شرکت دانش بنیان که تا به امروز از خارج وارد می شد و در حال وارد شدن است تا حدود زیادی از خروج ارز جلوگیری شده است.

به گفته این فعال دانش بنیانی، بعضی محصولات این شرکت به صورت غیرمستقیم به کشورهای همسایه صادر می گردد و توسعه این صادرات یکی از اهداف بلندمدت شرکت است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyaye-baneshate-madrese.ir شناسه مطلب: 315

به "فراوری بذرهای هیبریدی توسط متخصصان دانش بنیانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بذرهای هیبریدی توسط متخصصان دانش بنیانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید